Tuesday, March 15, 2011

Peristiwa Tsunami di Jepun

Pada hari Jumaat, 11 Mac 2011, sesuatu yang tidak pernah dicatat oleh sejarah, Pantai Timur Laut Jepun dilanda gempa bumi paling dahsyat berukuran 8.9 pada skala Ritcher. Gegaran yang begitu dahsyat mengundang bencana yang paling menakutkan iaitu gelombang Tsunami. Peristiwa ini mengakibatkan kehilangan ribuan nyawa, ribuan yang masih hilang, kemusnahan tempat tinggal, sistem pengangkutan dan harta awam serta terencatnya sistem ekonomi. Tidak cukup dengan itu, loji nuklear meletup yang boleh mengancam keselamatan dan kesihatan nyawa di sekelilingnya dengan bahan radioaktif.

Saya pernah menjejakkan kaki di Jepun pada November 2008 dengan melakukan latihan intensif di syarikat lama saya iaitu Taitsu Electronics di kawasan Hitachi Ohmiya dan Kawasaki di samping berkunjung di beberapa tempat seperti Bandar Mito, Ibaraki dan Oarai Beach. Apabila membaca akhbar, hampir kesemua tempat tersebut berlakunya tragedi yang sangat tragis itu.

Rajah 1: Tragedi di Bandar Mito, Ibaraki

Rajah 2: Oarai Beach


Saya melahirkan rasa cukup simpati kepada seluruh warga Jepun sama ada yang berada di Jepun ataupun di luar Jepun dan juga kepada orang luar yang menetap di Jepun yang terkena tempias tragedi ini. Semoga mereka bangkit dari kemusnahan ini seperti mereka bangkit selepas berlakunya Perang Dunia Kedua yang lepas.

Sehubungan dengan itu, saya memuji langkah-langkah oleh beberapa negara dalam membantu untuk memulihkan dan membangunkan semula negara tersebut. Semoga, dengan berlakunya peristiwa ini, kembali menginsafkan diri kita sebagai hamba Allah yang kerdil dan juga dapat mendidik jiwa kita menjadi lebih insaf dan bertindak di atas landasan kemanusiaan dalam apa jua perkara.

No comments:

Post a Comment