Sunday, February 16, 2014

Rekabentuk

 

Dalam merancang sebuah pembangunan material yang besar seperti di dalam industi automotif dan industri pembinaan atau construction, perancangan yang rapi harus dilaksanakan. Apabila bercerita tentang perancangan, ianya harus dikaji dengan teliti dan rekabentuk (design) perlu dilaksanakan secara persis atau tepat. Mustahil sebuah kenderaan dapat dihasilkan dan sebuah bangunan dapat didirikan tanpa perancangan dan rekabentuk yang terbaik. Jika perancangan dilaksanakan sambil lewa dan rekabentuk yang tidak teliti, ianya bukan sahaja gagal menghasilkan hasil yang terbaik bahkan keselamatan pengguna juga terancam. Itulah peranan ilmu kejuruteraan dan ilmu seni bina. Bahkan, setiap rekabentuk keseluruhan bangunan dan segala sistem yang ada perlu disemak berulang kali oleh pihak perunding bagi memastikan ianya sangat menepati kualiti dan kehendak pengguna.

Firman Allah: "Yang memiliki kerajaan langit dan bumi, tidak mempunyai anak, tidak ada sekutu bagi-Nya dalam kekuasaan-Nya, dan Dia menciptakan segala sesuatu, lalu menetapkan ukuran-ukurannya dengan tepat." (Al-Furqan, 25: 2)

Sebenarnya, apa yang dilaksanakan oleh manusia adalah sunnatullah. Ianya mengikut apa yang Allah buat bagi kerajaan-Nya sendiri. Allah sendiri merancang dan mencipta sebaik-baiknya serta merekabentuk alam ini dengan sepersis-persisnya sebelum penghasilan alam yang indah ini. Ilmu Allah itu sangatlah banyak dan ianya dimanfaatkan oleh manusia sebaik-baiknya untuk kebaikan keseluruhan alam.

Maka, sebagai seorang dai'e harusnya mengambil iktibar dengan firman Allah ini. Dalam menjayakan misi dakwah yang sangat besar, kita harus merancang serapi-rapinya dan merekabentuk dakwah yang diinginkan. Ianya, perlu dirancang untuk tempoh yang sangat lama dan panjang dan tidak akan berjaya untuk tempoh yang singkat. Bak kata seorang ikhwah, "Kalau kita nak buat kerja dakwah dan tarbiyah ini, kita kene pulun!!"



Sekiranya, kita sambil lewa dalam merancang dan bekerja, dan semberono dalam merekabentuk dakwah yang diinginkan, semestinya, bangunan dakwah yang ingin dibina hancur dan musnah. Lihat saja tragedi bangunan runtuh akibat tangan-tangan manusia dan jangan kita pula sebagai dai'e yang meruntuhkan dakwah yang ingin dibina.
 

Wallahua'lam...

No comments:

Post a Comment