Saturday, September 18, 2010

Segalanya Milik Allah - Kenangan Bersama Pak Andak

Hari ini bersamaan 18 September 2010, saya bersama kaum kerabat berpisah dengan bapa saudara atau biasa dengan panggilan Pak Andak Mohd Abid ataupun Ustaz Abid.

Jasanya kepada adik beradiknya, anak-anak buah, saudara-mara dan anak-anak murid terlalu banyak untuk diabadikan. Meskipun taraf pendidikan beliau tidaklah setinggi tokoh-tokoh agama lain pada zaman sekarang, namun itu bukanlah yang dilihat dari sudut mata hati masyarakat. Teringat lagi, kenangan belajar Pendidikan Agama Islam dengan beliau di sekolah kebangsaan, belajar mengaji Al-Quran dan tajwid di rumahnya dan bertadarus Al-Quran selepas waktu sahur di bulan Ramadhan dan membantu beliau menjual buku di koperasi sewaktu cuti sekolah. Itulah serba sedikit kenangan bersama beliau yang boleh diabadikan.

Apabila kehilangan seseorang, kadang-kadang begitu banyak perkara yang disesalkan. Tapi, apakan daya, segalanya milik Allah. Tiada seseorang pun adalah milik kita walaupun ibu, bapa, suami, isteri, anak-anak dan ahli keluarga kita.

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya dan semoga beliau tergolong dalam golongan orang yang soleh. Amin Ya Rabbal Alamin....

No comments:

Post a Comment