Monday, August 13, 2012

Anak Yatim - Diraikan 1 Bulan, Dipinggirkan 11 Bulan

Saya amat memerhatikan perubahan setiap dari kita ketika menjelang Ramadhan melalui pemerhatian mata saya, melalui media massa dan lain-lain. Inilah yang sering berlaku ketika bulan Ramadhan, bulan di mana umat Islam berebut-rebut kembali kepada fitrahnya. Yang jarang berpuasa sunat, lantas mampu saja berpuasa sebulan. Yang jarang solat jemaah di masjid, kerap kali menghadirkan diri ke masjid. Tidak kurang juga, ada yang rajin bersedekah pada yang kurang berkemampuan.

Ketika Ramadhan ini juga la, Rumah-Rumah Anak Yatim penuh dengan tempahan; bukan tempahan hendak memenuhkan tempat, tetapi tempahan untuk memberikan bantuan, baju raya, duit raya dan majlis berbuka puasa. Adakah ini adat ketika bulan Ramadhan? Memang digalakkan bantuan sebegini, cuma, kenapa hanya ketika bulan Ramadhan? Kenapa hanya di bulan Ramadhan, baru teringat kepada anak yatim dan badan-badan korporat muncul memberikan sumbangan? 

Barangkali kita cukup bernasib baik. Saya sendiri juga rasa cukup bertuah. Kita tidak merasa apa yang anak yatim rasa. Kita tidak rasa kehilangan ibu bapa sejak kecil atau sejak bayi. Kita tidak rasa terpinggir di sebuah rumah yang jauh dari masyarakat lain. Kita tidak rasa linangan air mata mengingati ibu dan ayah yang sudah tiada. Kita tidak rasa kerinduan seorang anak terhadap belaian ibu dan ayahnya. Segala-galanya mungkin mudah buat kita sebab ibu bapa kita ada.

Alhamdulillah syukur, ada juga golongan yang mahu memberi bantuan kepada anak yatim, tetapi bagi saya, haruslah diperluaskan adat itu. Bukan hanya memberi bantuan ketika bulan Ramadhan saja tetapi juga ketika bulan-bulan yang lain. Sama juga, 'ketaksuban' orang Melayu terhadap amalan membaca Yassin; kan bagus kalau diperluaskan lagi supaya tidak hanya membaca surah Yassin saja tetapi juga surah-surah lain dalam Al-Quran.

Firman Allah: "Dan mereka memberikan makanan yang disukainya kepada orang miskin, anak yatim dan orang yang ditawan. Sesungguhnya kami memberi makanan kepadamu hanyalah untuk mengharapkan keredhaan Allah, kami tidak menghendaki balasan dari kamu dan tidak pula (ucapan) terima kasih." (Al-Insaan, 76: 8 - 9)

Justeru itu, janganlah Anak Yatim itu menjadi golongan yang diraikan sebulan tetapi terpinggir 11 bulan. Hanya diingati ketika menjelang Hari Raya namun dilupai pada waktu yang lain. Mereka juga manusia seperti kita dan mempunyai hak yang sama juga dengan kita.

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment