Wednesday, April 24, 2013

Misi Mustahil

Dalam Sirah Nabawiyah, Mush'ab bin Umair dan Abdullah bin Ibnu Maktum boleh dikatakan sebagai arkitek dalam kejayaan dakwah Rasulullah untuk bertapak di Madinah. Misi yang boleh dianggap sebagai mustahil, untuk mendakwahi penduduk di Yathrib atau Madinah untuk menerima Islam dan mempersediakan tempat yang lebih baik untuk dakwah Rasulullah. Misi sebegini atau lebih mudah dikatakan sebagai Mission Impossible bukanlah hanya menggambarkan tentang sebuah filem, bahkan di dalam dakwah sendiri, ianya benar-benar wujud.

Berdepan dengan lawan yang ramai, mempunyai kekuatan yang terhad dan perlu bertempur dengan musuh-musuh yang mempunyai kekuatan yang luar biasa, secara manusiawinya, kita akan terfikir akan kekalahan dan kemusnahan. Tetapi, apa yang ditunjukkan oleh Rasulullah, para Nabi terdahulu dan para Sahabat, adalah sebaliknya. Ketika mereka berdepan dengan masalah ini, maka kekuatan mereka adalah lebih kuat dan bertambah optimis dengan kejayaan. Itu sebabnya, di dalam Al-Quran, misi-misi mustahil sebegini diakhiri dengan kemenangan oleh pihak yang benar.

Justeru itu, ketika Malaysia memasuki musim PRU-13 pada waktu ini, saya amat tertarik dengan misi-misi parti politik dan juga calon dalam mencapai kemenangan. 





Saya bukanlah ahli PAS, apatah lagi bukanlah penyokong fanatik PAS. Tapi, saya amat mengagumi YB Salahuddin Ayub dan YB Datuk Paduka Husam Musa. Kesediaan mereka untuk meninggalkan kawasan selamat untuk berdepan lawan yang cukup-cukup hebat, berdepan dengan jentera lawan yang cukup-cukup kuat, berdepan penyokong lawan yang sangat-sangat ramai, dengan hanya berbekalkan kekuatan yang kerdil, menjadikan mereka begitu berani untuk menggalas Misi Mustahil ini. 

Bagi seorang dai'e atau pejuang Islam, kita perlu bersedia menggalas Misi Mustahil ini dalam apa jua keadaan pun. Bukan kemahsyuran dan kemenangan di dunia yang kita cari, tapi redha Allah yang kita dambakan. 

Firman Allah: "....'Wahai Tuhan pemilik kekuasaan, Engkau berikan kekuasaan kepada siapa pun yang Engkau kehendaki, dan Engkau cabut kekuasaan dari siapa pun yang Engkau kehendaki.....'" (Ali-Imran, 3: 26)

Jika kita yakin, akan janji kemenangan dari Allah, maka, apa yang harus kita takutkan dalam menggalas Misi Mustahil ini? Dan semestinya, dakwah ini pasti dipenuhi dengan Misi Mustahil.......

No comments:

Post a Comment