Saturday, January 8, 2011

Di Antara Ketaatan & Ketaksuban Pemimpin

Dalam memahami perbezaan di antara ketaatan dan ketaksuban kepada pemimpin, beberapa contoh yang boleh dipelajari apabila kita menyingkap tabir sirah terdahulu:

1) Ketika berlakunya Perjanjian Hudaibiyah, Umar al-Khattab secara terang-terangan membantah apa yang Rasulullah lakukan yang kelihatan memihak kepada kaum Musyrikin.
Apa tindakan Rasulullah?
Meskipun, ternyata Rasulullah sedih dengan tindakan para sahabat, ini tidak langsung mendorong baginda untuk mengambil tindakan terhadap Umar.
Ibrah: Rasulullah yang bersifat maksum masih lagi menerima kritikan dan inilah contoh keterbukaan Rasulullah. Tiada langsung "tindakan tatatertib" ataupun "hukuman bunuh" terhadap Umar dan Umar juga tidak pernah dilabel sebagai "penderhaka" kepada Nabi. Bahkan, perkara ini bukan suatu isu dan tidak diungkit kesilapannya ketika hendak dilantik menjadi Khalifah.

2) Ketika Perang Uhud, Rasulullah menerima pendapat para Sahabat dan mengenepikan pendapat baginda sendiri. Namun, tentera Muslim kalah dalam perang tersebut.
Apa tindakan Rasulullah?
Meskipun mengalami kekalahan, baginda tidak menuding jari kepada para Sahabat. Baginda tidak berkata: "Kita kalah sebab ikut idea antum. Kalau ikut idea ana, pasti ini tidak akan berlaku!"
Ibrah: Baginda selalu bersyura dengan para Sahabat dan percaya akan hikmah syura. Salah dalam syura adalah lebih baik dari benar dalam bersendirian. Pasti ada hikmahnya berlaku kekalahan di Perang Uhud dan baginda sebagai ketua meletakkan teamwork sebagai asas dalam perjuangan. 

3) Ketika Umar al-Khattab menjadi Khalifah, seorang wanita rakyat biasa menegur dan mengkritik beliau apabila beliau mencadangkan penetapan mahar perkahwinan.
Apa tindakan Umar al-Khattab?
Umar al-Khattab menerima teguran tersebut meskipun datangnya dari orang kebanyakan.
Ibrah: Tawadhuk sungguh Umar meskipun sudah dilantik menjadi Khalifah. Beliau tidak bertindak seperti diktator dan masih lagi menerima pendapat orang kebanyakan. Beliau tidak mengenakan tindakan terhadap pengkritik tersebut seperti penjara, ISA (Ikut Suka Aku) dan hukuman bunuh.

4) Ketika Nabi Musa mendakwahi Firaun namun dia menolak mentah-mentah dakwah tersebut. Walau apa jua halangan, Nabi Musa tetap istiqamah dalam mendakwahi Firaun.
Apa tindakan Firaun?
Firaun terus melabel Nabi Musa sebagai "penderhaka" dan terus menyerang dan hendak membunuh Nabi Musa dan pengikutnya.
Ibrah: Inilah tindakan si Taghut. Sama juga tindakan si diktator. Yang dilihatnya hanyalah ketaksuban pada kekuasaan dan tiada istilah tawadhuk dan bersyura dengan orang bawahan. Nyawa manusia tidak dilihat bernilai dan berharga sebaliknya bagaimana kekuasaan dapat dikekalkan.

Kesimpulannya, dalam kita bertindak, panduan kita adalah Al-Quran dan As-Sunnah. Contoh yang diberikan hanyalah sedikit dari jumlah yang sebenar. Maknanya, banyak lagi panduan yang boleh kita teliti dan tadabbur. Usahlah mengikut tindakan si Taghut sedangkan contoh yang dibawa oleh para Rasul dan Sahabat lagi banyak dan hebat untuk diikuti. Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment