Tuesday, October 13, 2009

Infaq

Di dalam Surah al-Baqarah (2:261 – 2:274), dibahaskan tentang pengertian infaq, kelebihan serta pengajaran yang boleh diambil. Insya Allah, boleh dikongsi sedikit sebanyak hasil pembacaan, penelitian dan perbincangan tentang tajuk ini.

Ayat (2:261) diturunkan berkaitan dengan Uthman bin Affan dan Abdul Rahman bin Auf. Suatu ketika Abdul Rahman bin Auf telah datang mengadap Nabi s.a.w. sambil membawa wang sebanyak empat ribu dirham untuk disedekahkan. Beliau berkata: Aku mempunyai lapan ribu dirham, aku simpan empat ribu dirham darinya untuk diriku dan keluargaku, empat ribu lagi aku pinjamkan untuk Tuhanku. Lantas Rasulullah s.a.w. bersabda: Semoga Allah memberkati anda pada apa yang anda simpan dan apa yang anda berikan. Sementara Uthman r.a. berkata: Menjadi tanggungjawab saya menyediakan kelengkapan untuk orang yang tidak memiliki kelengkapan dalam peperangan Tabuk. Lalu beliau menyediakan seribu ekor unta siap dilengkapi dengan tali hidung dan pelananya. Beliau juga mewakafkan perigi miliknya yang bernama Bi’r Ruumah kepada kaum muslimin. Kata Abu Sa’id al-Khudri: Saya melihat Rasulullah s.a.w. menadah tangan Baginda ke langit seraya berdoa untuk Uthman: “Ya Tuhan, sesungguhnya aku meredhai Uthman bin Affan, maka redhailah dia.” Baginda terus menadah tangan sehingga terbit fajar. Lalu Allah s.w.t. menurunkan firmanNya: “Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah...” (al-Baqarah, 2:261).

Ayat di atas mengandungi keterangan berhubung perumpamaan mengenai nafkah di jalan Allah, di samping gesaaan dan galakan supaya berbelanja di jalan Allah. Frasa berkenaan diandaikan begini: “Bandingan derma orang-orang yang membelanjakan hartanya ialah seperti orang yang menyemai biji benih di tanah. Lalu satu biji benih tersebut menumbuhkan tujuh tangkai.” Orang yang bersedekah diumpamakan sebagai orang yang menyemai dan sedekah diumpamakan sebagai biji benih. Lalu Allah s.w.t. berikan untuk setiap sedekah tujuh ratus kebaikan. Infaq tersebut merangkumi yang sunat dan yang wajib. Justeru, terdapat banyak jenis jalan Allah. Oleh itu, tidak perlu kepada sandaran pendapat menyatakan bahawa ayat berkenaan diturunkan sebelum ayat zakat, kemudian dimansukhkan dengan ayat zakat, sebab infaq di jalan Allah adalah sunat dan digalakkan pada setiap waktu.

Pada ayat (2:264) menerangkan bahawa infaq di jalan Allah tanpa mengungkit-ngungkit dan menyakiti si penerimanya merupakan sebab mendapat keredhaan Allah. Ini sebagaimana Rasulullah bersetuju dengan Uthman yang menyediakan kelengkapan tentera al-Usrah (Perang Tabuk). Beliau datang membawa seribu dinar dan meletakkannya di hadapan Rasulullah s.a.w.

Baginda bersabda: “Tidak akan menimpa mudharat terhadap Ibn Affan dengan apa yang ia lakukan selepas hari ini. Ya Allah, janganlah engkau hari ini lupakan untuk Uthman.”

Firman Allah s.w.t.: “Sesungguhnya kami memberi makan kepada kamu kerana Allah semata-mata, kami tidak berkehendakkan sebarang balasan dari kamu atau ucapan terima kasih.” (al-Insan, 76:9).

Al-Mann (menyebu-nyebut atau mengungkit-ungkit) adalah perbuatan dosa besar. Al-Mann ialah menyebut-nyebut kebaikan yang dilakukan seolah-olah ia terlalu banyak dan membanggakannya. Contohnya, seorang itu mengatakan: "Aku telah menolong kamu sepenuhnya"; “Aku telah mengangkat kedudukan kamu” dan sebagainya. Menurut sebahagian pendapat lain, al-mann ialah menghebahkan pemberian yang dihulurkan hingga sampai kepada pengetahuan orang yang menerima pemberian itu sendiri, lalu ia merasa seolah-olah disakiti. Dalil perbuatan tersebut dikategorikan sebagai dosa besar sepertimana yang disebut dalam Sahih Muslim dan lain-lain. Diriwayatkan daripada al-Nasa’i daripada Ibn Umar katanya; sabda Rasulullah s.a.w.:

“Tiga (orang) yang tidak dipandang Allah kepada mereka pada hari kiamat (iaitu) penderhaka kepada kedua ibu bapa, wanita yang berpakaian seperti lelaki dan lelaki dayus. (Tiga (orang) yang tidak masuk ke dalam syurga (iaitu) penderhaka kepada ibu bapa, kaki arak dan orang yang gemar mengungkit-ungkit pemberiannya.”

Al-Aza (menyakiti) ialah mencela dan bersungut-sungut. Ia lebih umum daripada al-mann. Ini kerana al-mann adalah sebahagian daripada al-aza tetapi disebut di dalam nas kerana ia kerap berlaku.

Pada ayat (2:265) yang menyebut “yang timbul dari jiwa mereka” yakni berpunca dari dalaman diri sendiri tanpa pengaruh luaran, menunjukkan bahawa amalan infaq digerakkan dengan keyakinan diri sendiri dan kepercayaan diri tentang kewajaran perkara itu dan mujahadah melawan sifat bakhil. Bandingan yang dipaparkan bererti orang yang melakukan infaq kerana Allah dan di jalanNya, di samping ingin meneguhkan diri untuk terus menderma harta mereka dan melakukan kebajikan atau ingin bermurah hati untuk menderma pada kadar kemampuan masing-masing.

Firman Allah s.w.t.: “......serta berjihad dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah.” (al-Anfal, 8:72)

Menginfaqkan harta benda di jalan Allah adalah satu latihan kepada setiap individu sebelum melangkah kepada cabaran yang lebih besar iaitu menginfaqkan jiwa di jalan Allah.

Pada ayat (2:267), terdapat beberapa riwayat tentang asbabun nuzul ayat ini. Al-Hakim meriwayatkan daripada Jabir, katanya: Nabi s.a.w. memerintahkan agar ditunaikan zakat fitrah pada kadar segantang tamar. Kemudian terdapat seseorang mengeluarkan zakatnya dengan tamar yang sudah rosak. Berikutan itu, diturunkan firman Allaj s.w.t.: “Wahai orang-orang yang beriman! Belanjakanlah (pada jalan Allah) sebahagian dari hasil usaha kamu yang baik-baik...” (al-Baqarah, 2:261)

Allah s.w.t. memerintahkan kamu supaya menyumbangkan harta yang bersih dan baik, sama ada berbentuk wang, haiwan, biji-bijian, tumbuhan atau barang dagangan atau yang lainnya.

Firman Allah s.w.t.: “Kamu tidak sekali-kali akan dapat mencapai (hakikat) kebajikan dan kebaktian (yang sempurna) sebelum kamu dermakan sebahagian dari apa yang kamu sayangi.” (ali Imran, 3:92)

Allah melarang dari memilih mana-mana harta yang buruk dan tidak elok untuk dijadikan sumbangan. Sesungguhnya Allah adalah Baik, maka Dia tidak menerima melainkan yang baik. Dia tidak menerima suatu yang tidak disukai hati.

Imam Syafi’i mengatakan: “Haram bagi seseorang yang wajib bersedekah dengan memberi barang yang buruk.”

Ar-Rabi’ berkata bahawa Imam Syafi’i memberitahu kami, Sufyan menyampaikan hadith kepada kami dari Dawud bin Abu Hind, dari asy-Sya’bi, dari jarir bin Abdullah al-bajalli, dia berkata bahawa Rasulullah bersabda:

“Jika kalian didatangi orang yang bersedekah maka hendaknya dia tidak meninggalkan kalian kecuali dalam keadaam redha.” (HR Tirmidzi)

Pada ayat (2:270), Allah s.w.t. memberi pilihan antara bersedekah secara sulit atau secara terang-terangan, bagaimanapun jika sedekah disembunyikan adalah lebih baik. Hal ini disokong dengan hadith mengenai tujuh golongan yang dilindungi Allah pada hari yang tiada lindungan melainkan lindunganNya, antaranya ialah: “Seseorang yang bersedekah lalu ia sembunyikannya sehingga tangan kirinya tidak tahu apa dibelanjakan dengan tangan kanan.”

Sekiranya kamu menzahirkan sedekah sunat dengan tujuan menggalakkkan orang lain agar melakukan seperti itu, maka ia adalah tindakan yang baik. Seandainya kamu menyembunyikan perbuatan itu hingga tiada sesiapa pun mengetahui, lalu kamu berikan kepada fakir miskin, maka tindakan itu juga adalah baik kerana terhindar daripada riya’ dan kemegahan. Allah s.w.t. menghapuskan sebahagian dosa kamu dengan sedekah tersebut, sebab sedekah tidak menghapuskan semua dosa dan kejahatan.

Konklusinya, ayat yang berkaitan infaq merangkumi zakat dan sedekah. Begitu pun, perintah zakat pada ayat berkenaan menunjukkan hokum wajib. Ia dikhususkan dengan beberapa kadar tertentu yang ditetapkan. Manakala sedekah sukarela, perintah mengenainya menunjukkan hukum sunat. Ia tidak dikhususkan dengan kadar tertentu. Boleh jadi sedikit dan boleh jadi juga banyak, tetapi hendaklah dipilih yang elok, sebagaimana yang diterangkan oleh para fuqaha’ dalam hukum-hukum zakat.


Rujukan:
1) Prof. Dr. Wahbah Mustaffa al-Zuhaily, “Tafsir al-Munir ”, Persatuan Ulama Malaysia & Intel Multimedia and Publication, 2007.
2) Syaikh Ahmad Musthafa al-Farran, “Tafsir al-Imam asy-Syafi’i”, Penerbit Almahira.

No comments:

Post a Comment