Tuesday, September 4, 2018

Kaedah Dakwah Terbaik

:Firman Allah Taala 

(ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ)

"Serulah kepada jalan Tuhanmu dengan HIKMAH dan NASIHAT YANG BAIK, dan BERDEBATLAH dengan mereka dengan cara yang LEBIH BAIK. (Yang demikian itu kerana) sesungguhnya Tuhanmu sajalah yang lebih mengetahui siapa yang sesat dari jalan-Nya dan Dia jugalah yang lebih menegtahui orang - orang yang mendapat hidayah." (Surah An-Nahl : 125)


Cara Berdakwah:
1. Dengan HIKMAH (bukan setakat dengan memberitahu ilmu hukum feqah atau undang-undang)
2. NASIHAT YANG BAIK (kata-kata yang lunak dan sedap didengar oleh sasaran dakwah, termasuk panggilan yang disukainya)
3. CARA LEBIH BAIK daripada nombor 2 di atas (jika keadaan memerlukan debat, - bermaksud kalau tak mampu buat dengan cara lebih baik daripada kata-kata lunak dan sopan, dilarang berdebat, kerana kata-kata yang kasar atau carut tidak pernah mendorong pihak lawan mempercayai kita)
4. Tidak perlu merasa tertekan dengan sasaran dakwah yang tidak responsif atau melawan dakwah kita, kerana hakikatnya Allah SWT lebih tahu siapa yang telah tersesat dari jalannya dan siapa yang mendapat hidayah. Maka tiada keperluan menggunakan bahasa yang kasar, cabar mencabar, apatah lagi maki hamun atau mencarut.


Wallahua'lam...

No comments:

Post a Comment