Tuesday, August 14, 2018

Malaysia Baru




Tarikh 10 Mei 2018, akhirnya menyentap segala kuasa Barisan Nasional setelah 61 tahun berkuasa. Cerita kurafat bahawa hanya Barisan Nasional saja yang mampu mentadbir Malaysia, akhirnya runtuh dan hancur di tangan rakyat di bawah paradigma Malaysia Baru!

Sebelum PRU-14, saya pernah membayangkan dan mengimpikan perubahan politik dan kebebasan seperti yang dialami oleh Indonesia selepas Reformasi iaitu di era kejatuhan Suharto pada 1998. Kini, di bawah era Malaysia Baru, diharapkan Malaysia mampu bangkit dalam erti kemajuan ekonomi, politik, keharmonian kaum dan sebagainya.

Artikel saya sebelum ini - http://imam-abuhanifah.blogspot.com/2017/09/hijrah-kepimpinan.html, menceritakan segala - galanya keperluan dalam berhijrah ke arah pentadbiran negara yang lebih baik. Ianya bukan cerita untuk wujudkan kebencian dan membalas dendam, tetapi membawa negara dan rakyat ke arah yang lebih baik.

Semestinya, perubahan yang besar ini akan mengambil masa yang sangat lama untuk dibaiki. Menjelang 100 hari pemerintahan Malaysia Baru, kerajaan masih berdepan dengan kerosakan yang wujud membarah selama ini; hutang negara, rasuah, perkauman, ekonomi dan sebagainya. Mahu atau tidak, ianya bukan suatu perkara yang mudah dan ianya boleh dilihat apabila musuh (kerajaan lama) dan rakan - rakannya berterusan memainkan isu perkauman dan agama yang sedikit sebanyak menggusarkan rakyat Malaysia.

Keutamaan yang saya rasakan pada saat ini bukanlah pada janji manifesto yang ditunggu - tunggu oleh rakyat, tetapi perubahan yang sedikit sebanyak merubah warna - warni kehidupan kita di Malaysia. Apa pun, semoga Malaysia Baru bukan hanya slogan tetapi adalah perubahan dan realiti yang dirasai oleh seluruh rakyat Malaysia.

No comments:

Post a Comment