Wednesday, November 18, 2009

Ayat - Ayat Muhkamaat & Mutasyabihaat

Firman Allah: “Dialah yang menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci al-Quran. Sebahagian besar dari al-Quran itu ialah ayat-ayat Muhkamaat (yang tetap, tegas dan nyata maknanya serta jelas maksudnya); ayat-ayat Muhkamaat itu ialah ibu (atau pokok) isi al-Quran dan yang lain lagi ialah ayat-ayat Mutasyabihaat (yang samar-samar, tidak terang maksudnya). Oleh sebab itu (timbullah faham yang berlainan menurut kandungan hati masing-masing), adapun orang-orang yang ada dalam hatinya kecenderungan kea rah kesesatan, maka mereka selalu menurut apa yang samar-samar dari al-Quran untuk mencari fitnah dan mencari-cari takwilnya (memutar belitkan maksudnya menurut yang disukainya). Padahal tidak ada yang mengetahui takwilnya (tafsir maksudnya yang sebenar) melainkan Allah dan orang-orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu-ilmu agama berkata: Kami beriman kepadanya, semua itu datangnya dari sisi Tuhan kami dan tiadalah yang mengambil pelajaran dan peringatan melainkan orang-orang yang berfikir.” (Ali ‘Imran, 3: 7)


Allah s.w.t. memaklumkan bahawa di dalam al-Quran terdapat ayat-ayat yang muhkamaat dan mutasyabihaat dalam pendalilan hukum. Ungkapan yang berbentuk muhkamaat adalah pendalilan yang terang dan tiada kesamaran padanya terhadap sesiapa pun. Menurut Ibnu Abbas, ayat-ayat muhkamaat itu adalah ayat-ayat yang menasakh, ayat-ayat mengenai halal dan haram, hudud (hukuman), hukum-hukum, apa yang diperintahkan dan apa yang harus dikerjakan. Mutasyabihaat adalah ungkapan mengandungi maksud yang tidak zahir. Pengertiannya tidak jelas disebabkan percanggahan antara lafaz yang zahir dangan makna yang dikehendaki, atau ia adalah perkara yang hanya diketahui oleh Allah sahaja. Menurut Maqatil bin Hayyan, ayat-ayat mutasyabihaat itu adalah ayat-ayat yang dinasakh, didahulukan, diakhirkan, perumpamaan-perumpamaan, sumpah dan apa yang harus dipercayai tetapi bukan hal yang diamalkan.


Contoh ayat-ayat Muhkamaat:

Firman Allah: “Katakanlah: marilah, supaya aku bacakan apa yang telah diaharamkan oleh Tuhan kamu kepada kamu, iaitu janganlah kamu sekutukan dengan Allah sesuatupun.....” (Al-An’am, 6: 151-153)

Firman Allah: “Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata....” (Al-Isra’: 17: 23-26)


Contoh ayat-ayat Mutasyabihaat:

Firman Allah: “Sesungguhnya Aku akan mengambilmu dengan sempurna (mematikanmu) dan akan mengangkatmu ke sisiKu.” (Ali ‘Imran, 3: 55)

Firman Allah: “Dan Kalimah Allah yang telah disampaikanNya kepada Maryam dan (dia juga tiupan) roh daripadanya.” (An-Nisa’, 4: 171)


Perbezaan di antara ayat-ayat muhkamaat dan mutasyabihaat adalah bagi menyangkal dakwaan golongan Nasrani yang mengambil dalil dari sebahagian ayat al-Quran (rujuk An-Nisa’, 4: 171) yang pada zahirnya membezakan Isa daripada manusia lain. Ia sebagaimana dakwaan mereka bahawa al-Quran telah menyebut bahawa Isa a.s. adalah sebagai Kalimah Allah yang telah disampaikanNya kepada Maryam dan (dia juga tiupan) roh daripadaNya; sedangkan mereka meninggalkan firman Allah s.w.t yang lain iaitu:

Firman Allah: “Nabi Isa itu tidak lain hanyalah seorang hamba yang telah kami kurniakan nikmat kepadanya.” (Al-Zukhruf, 43: 59)

Dan juga Firman Allah: “Sesungguhnya perbandingan (kejadian) Isa di sisi Allah adalah sama seperti (kejadian) Adam. Allah telah menciptakan Adam dari tanah lalu berfirman kepadanya: Jadilah engkau! Maka menjadilah ia.” (Ali ‘Imran, 3: 59)

Mereka melakukan demikian dengan tujuan untuk mentakwilkan al-Quran tetapi tidak menepati hakikat dan menyelewengkannya dengan kemahuan sendiri, di samping mengikut hawa nafsu dan tradisi warisan. Malah, mereka meninggalkan ayat muhkamat yang asal dan menjadi asas iktiqad iaitu pengabdian dan ketaatan Isa kepada Allah.


Sebahagian para Sahabat seperti Ubaiy bin Ka’ab, Aisyah dan Ibnu Umar berpendapat; Mestilah waqaf (memberhentikan bacaan) pada lafaz jalalah (Allah) iaitu “....tidak ada yang mengetahui takwilnya melainkan Allah.” (Ali ‘Imran, 3: 7). Justeru ayat tersebut membawa maksud bahawa tiada yang mengetahui takwil perkara mutasyabihaat kecuali Allah, adapun “orang-orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu-ilmu agama...” (frasa yang berikutnya) adalah permulaan ayat baru. Orang-orang yang mendalam ilmu mereka mengatakan bahawa mereka beriman dengannya (takwilan). Justeru, Allah s.w.t. menggambarkan sifat mereka sebagai memberi penyerahan mutlak kepadaNya yang mengetahui tentang sesuatu tidak dikatakan sebagai orang yang membuat penyerahan mutlak.

Kebanyakan para Sahabat seperti Ibnu Abbas dan diikuti oleh sebahagian besar ahli Tafsir dan ahli Usul mengatakan bahawa tidak boleh waqaf pada lafaz jalalah (Allah), frasa “orang-orang yang tetap teguh...” mestilah dihubungkan dengan lafaz Allah. Maka frasa tersebut membawa maksud: Tidak mengetahui tentang takwilnya melainkan Allah dan orang-orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu-ilmu agama. Kata Ibnu Abbas: "Saya adalah antara orang-orang yang tetap teguh yang mengetahui tentang takwilnya." Ini bererti orang yang tetap teguh mengetahui tentang mutasyabihaat. Lantaran itu, Allah mencela orang yang mentakwil dengan tujuan untuk mencetuskan fitnah dan membuat kesesatan sehingga bercanggah dengan ayat-ayat yang muhkamaat. Orang yang tetap teguh ilmunya tidak melakukan demikian. Mereka memiliki keyakinan yang mantap, kefahaman mereka terhadap mutasyabihaat selaras dengan muhkamaat.

Kedua-dua pendapat di atas adalah benar dan sahih. Setiap satunya mengesahkan yang lain. Ini berpandukan kepada sabda Nabi s.a.w. kepada Ibnu Abbas:

Rasulullah bersabda: “Ya Allah, berikanlah kepadanya mendalam dalam agama dan ajarkanlah kepadanya ilmu takwil.”


Di antara para ulama, ada yang memberikan uraian rinci mengenai hal ini. Mereka mengatakan: Takwil itu mengandungi pengertian umum, sedangkan di dalam al-Quran mengandungi dua makna. Pertamanya ialah takwil yang bererti hakikat sesuatu dan apa yang permasalahannya dikembalikan kepadanya, di antaranya:

Firman Allah: “Wahai ayahku, inilah takwil mimpiku yang dahulu itu.” (Yusuf, 12: 100)

Firman Allah: “Tidaklah mereka menunggu-nunggu kecuali takwil (terlaksananya kebenaran) al-Quran itu. Pada hari datangnya kebenaran (takwil) pemberitaan al-Quran itu.” (Al-A’raaf, 7: 53)

Iaitu, hakikat apa yang diberitahukan kepada mereka menganai masalah hari akhir. Jika yang dimaksudkan dengan takwil adalah dalam pengertian ini, maka waqaf itu adalah ada pada lafaz Allah kerana hakikat segala sesuatu tidak diketahui secara detail kecuali oleh Allah.

Keduanya, jika yang dimaksud dengan takwil itu adalah erti lain, iaitu tafsir, keterangan dan penjelasan mengenai sesuatu hal, seperti firman Allah: “Berikanlah kepada kami takwilnya,” (Yusuf, 12: 36) yakni tafsirnya, maka waqaf itu terletak pada “orang-orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu-ilmu agama” kerana mereka mengetahui dan memahami apa yang dikatakan kepada mereka dengan ungkapan seperti itu, meskipun mereka tidak mengetahui hakikatnya secara detail.

Selanjutnya, dalam ayat tersebut memberitahukan bahawa mereka (orang-orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu-ilmu agama) mengatakan: “Kami beriman kepadanya,” yakni ayat-ayat mutasyabihaat. Semuanya berasal dari Rabb kami. Yakni, baik yang muhkam maupun yang mutasyaabih adalah haq dan benar. Keduanya saling membenarkan dan menguatkan, kerana semuanya itu berasal dari Allah. Sebab tidak ada sesuatu pun yang berasal dari-Nya saling berbeda dan bertentangan antara satu dengan lainnya.

Firman Allah: “Maka apakah mereka tidak memperhatikan al-Quran? Kalau sekiranya al-Quran itu bukan dari sisi Allah, tentulah mereka akan mendapatkan pertentangan yang banyak di dalamnya.” (An-Nisaa’, 4: 82)



Rujukan:

1) Prof. Dr. Wahbah Mustaffa al-Zuhaily, “Tafsir al-Munir (Juz ‘3),” Persatuan Ulama Malaysia & Intel Multimedia and Publication, 2007.

2) Dr. Abdullah bin Muhammad bin Abdurrahman bin Ishaq Alu Syaikh, “Tafsir Ibnu Katsir (Jilid 2),” Pustaka Imam Asy-Syafi’i, 2008.

No comments:

Post a Comment