Friday, August 21, 2009

Marhaban Ya Ramadhan

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah Taala, dapat juga ketemu dengan bulan Ramadhan, bulan yang ditunggu-tunggu oleh seluruh umat Islam. Ternyata, inilah bulan di mana manusia kembali kepada fitrahnya dan inilah bulan di mana manusia mencari Rabb-nya.

Berbeza dengan bulan-bulan lain, bulan Ramadhan adalah di mana bulan di umat Islam berebut-rebut hendak solat berjemaah di surau atau masjid meskipun hanya Solat Isyak dan Solat Tarawikh. Juga di mana umat Islam begitu menghargai azan solat meskipun hanya azan Maghrib untuk berbuka puasa. Jarang sekali kita lihat surau dan masjid penuh sesak sehinggakan ramai jemaah yang terpaksa solat di luar semata-mata untuk menghayati suasana bulan Ramadhan.

Sungguh, ganjaran yang Allah Taala janjikan kepada orang yang berpuasa sudah tentu tidak ternilai harganya. Mana mungkin ganjaran yang Allah bagi sama seperti ganjaran dari manusia bernama ibubapa, pengurus ataupun pemimpin negara. Itulah nikmat yang Allah Taala berikan kepada hamba yang dikasihi.

“Sahl bin Sa’ad r.a. berkata: Bersabda Nabi s.a.w. : Sesungguhnya di syurga ada pintu bernama Ar-royyaan tempat masuk daripadanya orang-orang yang puasa, pada hari qiamat, tidak dapat masuk dari pintu itu kecuali orang yang puasa, dipanggil oleh penjaganya: Di mana orang-orang yang telah berpuasa? Dan tidak dapat masuk di situ kecuali mereka saja dan jika telah selesai maka ditutup dan tiada masuk selain mereka saja.” (Bukhari dan Muslim)

Setiap kali menjelangnya Ramadhan, saya sering kali ditanya oleh rakan sepejabat khusunya wanita tentang bolehkah berpuasa sehari sebelum Ramadhan? Saya sempat membelek kitab Riyadhus Solihin mengenai masalah ini dan menjumpai beberapa hadith yang membicarakannya.

“Abu Hurairah r.a. berkata: Bersabda Nabi s.a.w. : Janganlah kamu mendahului puasa Ramadhan dengan puasa sehari atau dua hari sebelum Ramadhan kecuali jika bertepatan kebiasaan seseorang puasa maka boleh meneruskan kebiasaan itu.” (Bukhari dan Muslim)

“Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda: Jika tinggal separuh dari bulan Sya’ban maka janganlah kamu puasa (sunnat).” (Attirmidzi)

“Abul-Yaqdhan (Ammar) bin Yasir r.a. berkata: Siapa puasa pada hari yang masih diragu-ragukan (iaitu tanggal 30 Sya’san), maka ia telah ma’siat kepada Abul-Qasim (Muhammad) s.a.w." (Abu Dawud dan Attirmidzi)

Rasanya kita boleh memahami konteks dan maksud hadith tersebut. Justeru itu, andainya perlu untuk mengqhada puasa yang lepas, ayuh cepat-cepatlah lakukan. Dalam tempoh 11 bulan di antara dua Ramadhan, mengapa kita memilih bulan yang terakhir, minggu yang terakhir dan hari-hari terakhir untuk melakukannya?

Justeru, dengan menjelangnya bulan Ramadhan, jadikanlah suatu momentum yang cukup deras untuk diri kita mendekatkan diri kepada Allah. Jika pada zaman Rasulullah, baginda bersama para sahabat berperang mempertahankan kesucian Islam, bagaimana pula dengan diri kita. Jangan disebabkan puasa, kualiti studi dan kerja kita merundum. Kepada adik-adik yang mengambil UPSR pada bulan Ramadhan pada tahun ini, jadikanlah sirah Rasulullah sebagai pembakar semangat untuk terus berjuang dan berjaya.

Semasa saya berada di USM (2002 - 2006), selalu sahaja berbuka puasa bersama sahabat-sahabat, bertadarus dan beri’tikaf di masjid-masjid di sekitar Nibong Tebal. Saya cukup rindukan saat-saat dan sahabat-sahabat itu. Apabila sudah bekerja, masih tidak terlepas dengan aktiviti-aktiviti sebegitu. Saya cukup merindukan i’tikaf di 10 malam terakhir di tempat biasa, Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam dan Masjid Universiti Islam Antarabangsa (UIA), Gombak di mana suasana cukup menggamit perasaan untuk beriktikaf di sana.

“Ibnu Umar r.a. berkata: Adalah Rasulullah s.a.w. melakukan i’tikaf di masjid pada hari-hari sepuluh yang akhir bulan Ramadhan.” (Bukhari dan Muslim)

Masjid-masjid itu bagaikan melambai-lambai saya ke sana, hinggakan saya berasa segera hendak mengakhiri artikel ini seolah-olah hendak ke sana. Insya Allah, dipermudahkan segala urusan di bulan Ramadhan ini.

2 comments:

  1. jom tahun nie ke shah alam dan uia lagi

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah..Ramadhan thn ini marilah kita bersama-sama mengejar peluang yang dijanjikan ganjaran oleh Allah S.W.T. dgn perbanyakkan amal ibadat.Semoga hidup kita diberkati...InsyaAllah.

    ReplyDelete