Tuesday, September 1, 2009

Membina Jiwa Yang Merdeka

Sejak saya kecil lagi, kebiasaannya, Hari Merdeka di Malaysia disambut gilang-gemilang. Diadakan konsert di ambang merdeka yang menampilkan artis-artis pujan dan countdown pada tepat 12:00 tengah malam 31 Ogos. Terpekik terlolong orang memuja artis dan menjerit kalimat ‘Merdeka’ di samping percikan bunga api.

Pada tahun ini, tidaklah sebegitu untuk menghormati bulan Ramadhan dan bimbang dengan penularan virus H1N1. Saya teringat, sambutan Tahun Baru 2005 dibatalkan disebabkan berlakunya Tsunami pada Disember 2004. Jelas, dalam hati kecil manusia mengakui konsert-konsert ini adalah bersalahan dari sisi agama. Apa gunanya, kita meraikan sebegitu meriah Hari Merdeka atau Tahun Baru, tetapi dengan cara yang tidak Merdeka sebagai Muslim.

Rubi’ bin Amir apabila berhadapan dengan Kerajaan Rustum, beliau berkata: “Kami ingin membebaskan (memerdekakan) manusia dari penyembahan kepada manusia kepada penyembahan kepada Allah, dari kesempitan dunia kepada keluasan dunia dan akhirat, dari kekejaman agama kepada keadilan Islam.”

Bilal bin Rabah, meskipun seorang hamba, menunjukkan ciri-ciri seorang yang merdeka meskipun diseksa sebegitu teruk. Beliau meyakini perhambaan kepada Allah adalah jiwa seseorang yang merdeka, tidak dikuasai oleh kuasa lain. Keluarga Yasir dan Sumayyah juga sanggup syahid demi mempertahankan akidah yang suci.

Jiwa seseorang yang merdeka tidak akan tunduk kepada sebarang kuasa yang menekannya jauh dari fitrah sama ada taghut, pemimpin, majikan, kuasa, pangkat atau wang ringgit. Mudah saja beberapa pemimpin mengabaikan amanah yang diberikan atau menukar pendirian perjuangan politik dengan sekelip mata hanya disebabkan sedikit habuan. Cuba bayangkan jika sikap ini wujud ketika zaman penjajahan Barat dan Jepun? Inilah contoh tali barut zaman moden. Kalau wujud sikap ini kepada pemimpin, bagaimana pula dengan masyarakatnya?

Sama juga, kerana pangkat dan wang ringgit, seseorang pekerja sanggup meraikan majikan hingga mengabaikan solat, melayan wanita yang bukan muhrim dan makan dan minum benda yang haram. Sebagai contoh; ketika ayah saya bekerja dengan sebuah syarikat penerbangan terkemuka beberapa puluh tahun dahulu, beliau jauh ketinggalan berbanding dengan rakan-rakannya dari segi pangkat disebabkan tidak bersosial dan ‘tidak minum’ untuk meraikan majikannya meskipun prestasinya memberangsangkan. Ini adalah normal, bahkan lebih dasyat lagi pada zaman sekarang. Sanggup menggadaikan maruah sebagai seorang Muslim semata-mata mengejar kekayaan. Maruah tergadai hanya dengan wang ringgit RM10, sepinggan nasi dan sekotak rokok.

Melihat kepada keberanian Perdana Menteri Turki, Erdogan pada Konferensi Davos menghentam pemimpin Israel dan barat secara berdepan dan keluar dari persidangan tersebut akibat berat sebelahnya persidangan tersebut. Inilah izzah sebagai pemimpin Islam dan sanggup menanggung risiko semata-mata mempertahankan saudara di Palestin. Inilah jiwa pemimpin yang Merdeka, memberi kekuatan dan semangat kepada umat Islam. Bukan hanya heboh dengan slogan dan agenda peribadi yang hanya menguntungkan beberapa jiwa sahaja. Sama juga, Muntadhar, seorang wartawan di Iraq yang membaling kasut ke arah George Bush disebabkan bencinya beliau kepada pemimpin taghut. Beliau pasti tahu, risiko yang dihadapinya akibat perbuatannya. Bukan kerjanya sebagai wartawan yang asyik heboh memutarbelitkan dan memalsukan fakta disebabkan sesuap nasi.

Kita belajar dalam sejarah, bidang kewartawanan, penulisan dan media inilah yang membangkitkan semangat untuk menggapai kemerdekaan. Adanya tokoh seperti Dato’ Onn Jaafar, Tunku Abdul Rahman (Bapa Kemerdekaan), Rahim Kajai (Bapa Kewartawanan), Pak Sako, Ibrahim Yaakob, Burhanuddin al-Helmy dan lain-lain yang terlibat secara langsung dalam kemerdekaan Negara. Bahkan media seperti Utusan Melayu dan Utusan Zaman pada ketika itu berperanan mencelikkan mata orang Melayu dan membangkitkan semangat mereka. Berbanding zaman sekarang, bidang inilah yang merencatkan pemikiran masyarakat ke tahap yang menghinakan dan menjijikkan. Sebaliknya, media-media sekarang lebih kepada unsur gosip, fitnah dan memecah belahkan perpaduan kaum. Sedih sekali, anak-anak atau adik-adik kita yang dibesarkan dengan suasana yang tidak membina.

Sepatutnya, kondisi masyarakat sekarang menjadikan kita malu kepada dunia luar. Malu kepada masyarakat Iraq, Palestin, Turki dan lain-lain. Kita banyak mempelajari sirah Rasulullah, para sahabat dan sejarah kemerdekaan Negara kita. Namun, di mana impaknya? Sama ada sejarah kemerdekaan telah diselewengkan atau gagal dihayati oleh masyarakat. Andai Tunku Abdul Rahman al-Haj digelar sebagai Bapa Kemerdekaan, Rasulullah lebih layak digelar dengan gelaran yang lebih hebat dari itu. Baginda telah memerdekakan umat manusia kepada perhambaan kepada Allah. Baginda telah memecahkan berhala di hati para sahabat dan telah menyatukan seluruh umat di bawah panji Islam. Berhala pada masa kini boleh ditafsirkan sebagai penyembahan kepada kuasa lain seperti taghut, pemimpin, majikan, kuasa, pangkat dan wang ringgit yang menjauhkan seseorang itu dari Islam. Cuba kita semak kalimat syahadah “La ilaha ill Allah” yang menafikan segala kuasa selain dari Allah.

Semoga dengan Hari Kemerdekaan Malaysia Ke-52, kita muhasabah diri kita, adakah jiwa kita ini telah merdeka. Semoga kemerdekaan ini dapat dihayati dan mampu kita kembalikan semangat perjuangan harmoni seperti pejuang-pejuang kemerdekaan dari zaman Rasulullah hingga sekarang.

Merdeka! Merdeka! Merdeka!

No comments:

Post a Comment