Wednesday, April 14, 2010

Iras

"Hanafi, cuba teka, ini gambar siapa?" Abang Lang menduga anak sulungnya dengan menunjukkan gambar saya ketika berusia lingkungan 5 tahun.
"Itu gambar Pak Busu. Eh, jap, macam gambar Najmi pula." jawab Hanafi seakan-akan keliru melihat gambar itu. Gambar itu seperti gambar adiknya.
"Cuba tengok betul-betul." tanya ayahnya lagi.
"Itu gambar Najmi la..." jawab Hanafi.
Gelak kami sekeluarga mendengar jawapan anak buah yang sorang tu.

Ayah dan Ibu saya pernah cakap yang Najmi adalah iras rupa saya ketika kecil. Tu sebab, abangnya sendiri pun sukar hendak membezakan gambar saya ketika kecil.

Pernah juga ketika sekolah menengah, rakan-rakan dan guru-guru keliru antara saya dan sepupu saya yang dilihat mempunyai iras yang sama. Ketika di Tingkatan 5, pernah ustazah Bahasa Arab saya memanggil saya dengan nama dia dan memanggil dia dengan nama saya. Kebetulan pula, kami menjadi ketua kelas masing-masing dan seringlah terjadi kekeliruan tersebut.

Saya sendiri agak teruja apabila melihat ada iras-iras wajah yang sama. Terutama sekali jika melihat iras wajah manusia yang dicintai ataupun wajah tokoh-tokoh yang disegani walaupun tak pernah berjumpa secara live mahupun yang telah lama meninggal dunia. Bukan soal taksub wujud dalam diri saya tetapi itulah keterujaan yang tiba-tiba hadir. Moga-moga keterujaan ini, tidak hanya menjadikan saya teruja semata-mata, tetapi keterujaan yang memantapkan diri untuk terus berukhwah di atas kalimah 'La ilaha illallah.'

Subhanallah!! Itulah kehebatan ciptaan Allah....

1 comment: