Sunday, April 11, 2010

Keutamaan Ilmu, Mengajar dan Belajar

Tentang keutamaan ilmu, dalil-dalil dari Al-Quran sangat banyak. Di antaranya:

Firman Allah: “…..nescaya Allah akan mengangkat (darjat) orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu beberapa darjat…..” (Al-Mujadilah, 58: 11)

Ibnu Abbas berkata, “Darjat para ulama berada di atas kaum muslimin sejauh tujuh ratus darjat. Jarak antara darjat adalah (sejauh) tujuh ratus tahun.”

Firman Allah: “Apakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?” (Az-Zumar, 39: 9)

Firman Allah: “Di antara hamba-hamba Allah yang takut kepada-Nya, hanyalah para ulama..” (Fathir, 35: 28)

Sabda Rasulullah s.a.w.: “Manusia terbaik adalah orang mukmin yang berilmu yang apabila dibutuhkan maka dia member manfaat, dan apabila tidak dibutuhkan maka dia mencukupi dirinya sendiri.”

Fatah al-Mushili berkata, “Bukankah apabila orang sakit tidak diberi makan, minum dan ubat, maka dia akan mati?” Lalu seseorang menjawab, “Benar.” Fatah berkata, “Begitu juga dengan hati. Apabila hati terhalang dari hikmah dan ilmu selama tiga hari, maka hati tersebut akan mati.”

Perkataan Fatah merupakan suatu kebenaran. Makanan bagi hati adalah ilmu dan hikmah. Tetapi, hati yang tidak merasakan kedua-duanya akibat kesibukan-kesibukan dunia, maka hal itu akan mematikan sensitivitinya. Apabila kematian itu telah menyingkap kesibukan-kesibukan itu darinya maka dia akan merasakan seksaan besar dan penyesalan yang tidak berakhir.


Tentang keutamaan belajar, dalilnya adalah sabda Rasulullah s.a.w.:

“Sesungguhnya para malaikat meletakkan sayap-sayap mereka kepada penuntut ilmu kerana mereka redha atas apa yang diperbuatnya.” (HR Ahmad dan Tirmidzi)

Rasulullah s.a.w. bersabda: “Jika kamu pergi pagi hari lalu mempelajari satu bab dari ilmu, maka hal itu lebih baik daripada kamu melaksanakan solat sebanyak seratus rakaat.” (HR Ibnu Majah)


Tentang keutamaan mengajar, dalilnya adalah firman Allah s.w.t.:

“Dan (ingatlah) ketika Allah mengambil janji dari orang-orang yang telah diberi Kitab (iaitu), ‘Hendaklah kamu menerangkannya (isi Kitab itu) kepada manusia dan janganlah kamu menyembunyikannya….’” (Ali-Imran, 3: 187)

Ketika membaca ayat tersebut, Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Allah tidak menganugerahkan ilmu kepada seorang alim, kecuali Dia mengambil janji darinya, sebagaimana janji yang telah Ia ambil dari para nabi, iaitu janji untuk menjelaskan ilmu tersebut dan tidak menyembunyikannya.”

Umar r.a. berkata, “Barang siapa yang menyampaikan sebuah hadith, lalu hadith itu diamalkan, maka ia mendapat pahala amal seperti pahala orang yang mengamalkan amal tersebut.”

Muadz bin Jabal berkata tentang belajar dan mengajar dan menurut Imam al-Ghazali, perkataannya itu termasuk hadith marfu’ iaitu, “Pelajarilah ilmu. Sungguh, mempelajari ilmu untuk Allah merupakan suatu kebaikan, menuntut ilmu merupakan suatu ibadah, mengkajinya merupakan tasbih, membahasnya merupakan jihad, mengajarkannya kepada orang yang tidak mengetahuinya merupakan sedekah dan mendermakannya kepada ahlinya merupakan amal yang mendekatkan diri kepada Allah. Ilmu merupakan teman dalam kesendirian, sahabat dalam kesepian, petunjuk menuju agama, pembentuk kesabaran dalam menghadapi kesenangan dan kesengsaraan, pembantu bagi orang-orang yang bersahabat, teman bagi orang-orang yang berteman dan penerang menuju jalan ke syurga.”



Rujukan:

1) Imam Al-Ghazali, “Mukhtashar Ihya Ulumiddin (Jalan Menuju Penyucian Jiwa),” Pena Pundi Aksara, 2008.

No comments:

Post a Comment