Sunday, October 28, 2012

Menghayati Ibadah Korban


Firman Allah: “Sungguh, Kami telah memberimu (Muhammad) nikmat yang banyak. Maka, laksanakanlah solat kerana Tuhanmu dan berkorbanlah (sebagai ibadah dan mendekatkan diri kepada Allah). Sungguh, orang-orang yang membencimu, dialah yang terputus (dari rahmat Allah).” (Al-Kausar, 108: 1 - 3)

Sambutan Hari Raya Aidil Adha merangkumi banyak ibadah terhadap Allah. Juga dipanggil Hari Raya Haji dan Hari Raya Korban di mana, pada waktu itu sajalah terdapat pelaksanaan ibadah Haji dan ibadah Korban. Bagi yang berpeluang menunaikan Haji ke Baitullah, inilah peluang keemasan yang dinantikan untuk menyahut seruan Allah. Bagi yang tidak berpeluang, ibadah Korban juga adalah peluang untuk kita menggandakan ibadah kita kepada Allah.

Firman Allah: “Maka ketika anak itu sampai (pada umur) sanggup berusaha bersamanya, (Ibrahim) berkata, ‘Wahai anakku! Sesungguhnya aku bermimpi bahawa aku menyembelihmu. Maka, fikirkanlah bagaimana pendapatmu.’ Dia (Ismail) menjawab, ‘Wahai ayahku! Lakukanlah apa yang diperintahkan (Allah) kepadamu, Insya Allah engkau akan mendapatiku termasuk orang yang sabar.’ Maka ketika keduanya telah berserah diri dan dia (Ibrahim) membaringkan anaknya atas pelipisnya (untuk melaksanakan perintah Allah).  Lalu Kami panggil dia, ‘Wahai Ibrahim! Sungguh, engkau telah membenarkan mimpi itu.’ Sungguh, demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik. Sesungguhnya ini benar-benar satu ujian yang nyata. Dan Kami tebus anak itu dengan seekor sembelihan yang besar. Dan Kami abadikan untuk Ibrahim (pujian) di kalangan orang-orang yang datang kemudian.” (As-Saffat, 37: 102 – 108)

Firman Allah: “Dan ceritakanlah (Muhammad) yang sebenarnya kepada mereka tentang kisah kedua putra Adam, ketika kedua-duanya mempersembahkan korban, maka (korban) salah seorang dari mereka berdua (Habil) diterima dan dari yang lain (Qabil) tidak diterima. Dia (Qabil) berkata, ‘Sungguh, aku pasti membunuhmu!’ Dia (Habil) berkata, ‘Sesungguhnya Allah hanya menerima (amal) dari orang yang bertakwa.” (Al-Ma’idah, 5: 27)

Bagaimana kita menghayati ibadah Korban ini? Dalam kedua-dua firman Allah di atas, kisah yang sering diabadikan mengenai ibadah Korban dan pastinya kisah ini akan kekal hingga akhirat. Keikhlasan dalam menunaikan ibadah termasuklah ibadah Korban menjadi syarat utama bagi memastikan ibadah kita diterima Allah. Nabi Ibrahim mempersembahkan Nabi Ismail (anaknya) untuk dikorbankan atas perintah Allah dan Habil mempersembahkan hasil ternakan yang terbaik bagi Allah.

Apa pula yang ingin dipersembahkan oleh kita di akhirat nanti? Jika komitmen kita pada pasangan, keluarga, pelajaran dan kerjaya menuntut kita melakukan yang yang terbaik, begitu jualah dengan apa yang ingin kita persembahkan kepada Allah. Ibadah Korban ini sebenarnya mendidik manusia menjadi manusia yang berTuhan. Bermula dari keikhlasan niat dalam beribadah sehinggalah hasil yang terbaik untuk diberikan kepada Allah.

Semoga dengan kisah-kisah Nabi Ibrahim dan anaknya beserta kisah putra Nabi Adam menjadi benchmark dalam kita melaksanakan ibadah kepada Allah. Usah menjadi manusia yang ‘cincai’ dalam melaksanakan ibadah kepada Allah tetapi haruslah kita meletakkan standard yang tertinggi dalam mencapai redha Allah.

No comments:

Post a Comment