Sunday, October 6, 2013

Buangkanlah Keegoan Demi Sebuah Kejayaan


Ozil tenang bersama Arsenal


LONDON - Perancang kreatif Jerman, Mesut Ozil mengakui berasa lebih tenang berada dalam bilik persalinan Arsenal berbanding di Real Madrid.

Ozil mendedahkan bahawa barisan pemain Arsenal memiliki hubungan rapat antara satu sama lain dan tidak seperti bintang Real yang penuh dengan keegoan.

Kehadiran bekas bintang Real itu berjaya membantu Arsenal mengharungi pencapaian cemerlang pada awal saingan kempen Liga Perdana England dan Liga Juara-Juara musim.


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=1005&pub=Kosmo&sec=Sukan&pg=su_09.htm#ixzz2gw0VHZ1d 

********************************************************************

Dikelilingi pemain-pemain bintang, bukanlah suatu jaminan seseorang pemain itu seronok berada dalam sebuah pasukan. Apatah lagi, jika keegoan itu menjadikan pasukan itu rapuh dalamannya yang akhirnya gah hanya pada nama tapi matlamatnya tersasar jauh. Itulah yang dirasai oleh Mesut Ozil, bintang Arsenal. Sebenarnya, apa jua kerjaya kita termasuklah atlet sukan sekalipun, keseronokan dan kepuasan itulah yang paling dicari.

Begitu juga dengan dakwah. Andainya sesebuah jemaah itu dipenuhi oleh orang-orang yang tinggi egonya, hanya menganggap dirinya saja betul dan sering mencari kesalahan orang lain, apa lagi yang diharapkan dengan terbelanya dakwah di tangan orang sebegini? Maka, dakwah itu akan hilang rasa keseronokan. Tiada lagi nilai ukhwah dan kasih sayang dan berdakwah itu seolah-olah dilakukan secara terpaksa.

Jika seorang bintang iaitu si Ozil ingin mencari ketenangan dalam memburu kegemilangan, mengapa tidak kita wahai para dai'e? Justeru itu, buangkanlah keegoan dalam diri ini demi sebuah kegemilangan dan kejayaan abadi.

No comments:

Post a Comment