Sunday, August 31, 2014

Manusia Merdeka



Kemerdekaan bukan hanya bermaksud kebebasan semata-mata. Bagi seorang Muslim yang merdeka, kemerdekaan adalah tiada lagi kebergantungan selain pada Allah. Justeru itu, tiada lagi kebergantungan pada manusia yang menyebabkan dirinya terus dikongkong. Manusia yang merdeka tidak akan tunduk pada sebarangan kuasa kerana kebergantungan pada Allah semata-mata.

Sebagai contoh, sahabat di Gaza yang jauh lebih merdeka meskipun mereka dikepung dan dikawal oleh tembok kekejaman Zionis. Tiada perasaan takut pada musuh yang sekian lama cuba menghancurkan mereka. Berbanding dengan sebuah negara yang merdeka tetapi rakyatnya masih dijajah dengan ketakutan pada musuh dan terus dijajah dari segi ekonomi, politik dan sebagainya.

Minda dan jiwa kita harus bebas dan merdeka. Memetik kata-kata Syeikh Hasan Hudhaibi, "Penjara bukanlah tembok tebal dan jeriji besi. Sebenarnya penjara adalah keadaan dalam perasaan dan fikiran kalian."

Ayuh bangkitlah jiwa-jiwa Islam. Keluarlah dari penjara dunia dan jadilah manusia yang merdeka walau di mana saja kita berada. Teruslah mencari ketenangan dan kejayaan dengan jiwa dan minda yang merdeka. 

Allahu Akbar!!
Allahu Akbar!!
Allahu Akbar!!

No comments:

Post a Comment