Friday, September 16, 2016

Statistik Anak Tidak Sah Taraf Meningkat Lagi!



Merujuk artikel saya pada 2010 - http://imam-abuhanifah.blogspot.my/2010/03/masyarakat-jahiliyyah.html , statistik seperti ini pernah keluar berkaitan anak tak sah taraf pada 2009. Berdasarkan Berita Harian bertarikh 13/09/2016, statistik terbaru untuk 2013 sehingga 2015 menunjukkan kondisi menjadi lebih parah! Secara purata, seramai 145 orang didaftarkan atau dilahirkan dalam sehari atau 6 orang dalam 1 jam! Ini tidak termasuk angka kes anak luar nikah yang tidak didaftarkan atau dibuang merata-rata.

Secara peribadi, saya tidak menyangka peningkatan angka yang begitu mendadak seperti ini dalam tempoh 5 - 6 tahun. Ternyata masyarakat kita semakin mundur dan menuju ke arah kehancuran jika tidak diselamatkan.

Apabila pembangunan hanya tertumpu pada aspek fizikal dan material dan mengabaikan aspek kerohanian, masyarakat seolah-olah tidak kisah atau tidak peduli dengan apa yang berlaku. Remaja dan Belia yang merupakan tonggak Negara pada masa hadapan, dilihat rapuh dan kendur meniti jalan tersebut. Semestinya, banyak yang 'tidak kena' pada sistem pendidikan, pentadbiran, politik dan media massa yang menjadi punca masalah ini semakin merebak dan memerlukan "MAJOR OVERHAUL" bagi penyelesaian keseluruhan masalah ini.

Adakah kita masih boleh berpeluk tubuh lagi??? 

No comments:

Post a Comment