Wednesday, March 2, 2011

Surah al-Kauthar

Asbabun Nuzul:
Diriwayatkan bahawa orang-orang Quraisy yang bodoh adalah penentang Nabi s.a.w. dan dakwah yang dibawanya, dengan melakukan kejahatan, tipu daya, penghinaan dan ejekan untuk mempengaruhi orang ramai supaya jangan lagi menghiraukan lagi seruan kebenaran yang dibawa Baginda dari Allah seperti Asb ibn Wail, Uqbah bin Abi Mu’ith, Abu Lahb, Abu Jahl dan lain-lain. Mereka sering mengatakan: “Celaka, putus” kepada Nabi. Mereka menunjukkan kata-kata itu kepada orang-orang yang telah kematian anak lelaki mereka. Seorang dari mereka berkata: “Biarkanlah dia, dia akan mati juga tanpa kami seksa, sedangkan urusannya akan berakhir juga.” Hinaan ini dilakukan agar dengan harapan agar hati Baginda bergetar dan menderita.

Lalu surah ini diturunkan untuk menghapuskan rasa dukacita Nabi agar tidak bersedih dan hendaklah bergembira serta menetapkan hakikat kebajikan yang terus menerus yang sudah ditentukan oleh Allah baginya, atau hakikat putusnya rahmat Allah dan kecelakaan yang telah ditentukan bagi musuh-musuh Baginda.


Perbahasan:
(108 : 1) Sesungguhnya Kami telah mengurniakan kepadamu (wahai Muhammad) nikmat yang melimpah-ruah.

Allah mengurniakan kepada Nabi Muhammad nikmat kebajikan yang banyak dan melimpah-limpah tidak tersekat dan tidak terputus iaitu bertentangan dengan kempen-kempen yang dilancarkan oleh tokoh-tokoh Quraisy yang biadab itu. Bagi siapa yang ingin memeriksa nikmat kebajikan yang melimpah-ruah dikurniakan Allah kepada Rasul-Nya ia akan menemuinya pada segala aspek yang difikirkan olehnya iaitu ia akan menemuinya pada banyak nikmat iaitu:

a) Nikmat Nubuwwah
b) Nikmat Hubungan dengan Allah
c) Nikmat Al-Quran: Satu surah dari al-Qur'an merupakan satu ni'mat kebajikan yang melimpah-ruah tidak berkesudahan
d) Nikmat Al-Mala'ul A'la (para Malaikat yang tertinggi): Yang sentiasa mendoakan rahmat ke atas Rasulullah s.a.w dan mendoakan rahmat ke atas orang-orang yang mendoakannya
e) Nikmat Sunnah Rasulullah s.a.w.: Berjuta-juta manusia bersilih ganti menurut sunnahnya. Berjuta-juta lidah dan bibir tak berhenti-henti menyeru namanya. Berjuta-juta hati sentiasa cinta akan sirahnya dan sentiasa mengingatinya sampai hari Qiamat.
f) Nikmat Kebajikan: Yang melimpahi umat manusia dari seluruh generasi dengan sebab dakwahnya sama ada manusia yang mengenal nikmat kebajikan itu dan beriman dengannya atau manusia yang tidak mengenalnya tetapi turut dilimpahi nikmat ke atas mereka.

Terdapat banyak hadith dari berbagai-bagai saluran yang menerangkan bahawa al-Kauthar itu ialah sebuah sungai di dalam syurga yang dikurniakan kepada Rasulullah s.a.w., tetapi menurut Ibn 'Abbas sungai itu merupakan salah satu nikmat daripada nikmat-nikmat kebajikan yang melimpah-ruah yang dikurniakan kepada Rasulullah s.a.w. dan pendapat ini amat munasabah dengan keterangan ayat al-Qur'an.


(108 : 2) Kerana itu dirikanlah solat dan berkorbanlah dengan ikhlas kerana Tuhanmu.

Setelah menerangkan nikmat yang melimpah-ruah yang bertentangan dengan kempen-kempen orang-orang kafir itu Allah memerintah Rasul-Nya s.a.w. supaya mensyukuri nikmat itu dengan kewajipannya yang pertama, iaitu kewajipan melahirkan keikhlasan dan pemusatan hati kepada Allah dalam amal ibadat dan tujuannya dalam mengerjakan solat dan menyembelihkan binatang korban dengan ikhlas kerana Allah tanpa menghiraukan kesyirikan orang-orang musyrik dan tanpa menyertai upacara ibadat mereka mengikuti perbuatan mereka yang menyebut-nyebut selain dari nama Allah ketika menyembelih korban-korban mereka. Keterangan yang berulang-ulang supaya disebutkan nama Allah sahaja ketika disembelih binatang-binatang korban dan diharamkan binatang-binatang sembelihan yang disebut nama lain dari nama Allah menunjukkan betapa besarnya perhatian agama Islam dalam usaha membersihkan seluruh kehidupan dari kesan-kesan syirik bukan hanya sekadar membersihkan fikiran dan hati sahaja. Islam adalah agama keesaan dalam erti katanya yang sebenar dan agama Tauhid yang bersih dan jelas, kerana itu ia memburu dan menyerang syirik dalam segala bentuk rupanya dan di mana-mana sahaja sama ada dalam hati, dalam ibadat dan dalam adat resam kehidupan. Kehidupan lahir dan batin ini merupakan satu kesatuan dan Islam melayani kehidupan sebagai satu kulli/kesemestaan yang tidak berbelahbahagi dan membersihkannya dari segala noda syirik dan membawa kehidupan ini tawajjuh kepada Allah dalam bentuknya yang bersih dan jelas sebagaimana yang kita dapat lihat dalam masalah binatang-binatang sembelihan dan lain-lainnya dari syi'ar-syi'ar ibadat dan tradisi-tradisi kehidupan


(108 : 3) Sesungguhnya orang yang benci kepada engkau dialah orang yang putus keturunan.

Dalam ayat pertama Allah menerangkan bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bukanlah seorang yang terputus, tetapi seorang yang dikurniakan ni'mat kebajikan yang melimpah-ruah dan berterusan. Dalam ayat yang akhir ini pula Allah menjelaskan bahawa orang yang terputus itu bukannya Nabi Muhammad s.a.w., tetapi orang-orang yang memusuhi dan membencinya dan janji Allah itu amat benar kerana sebutan nama mereka telah terputus, sedangkan Nabi Muhammad s.a.w. terus disebut dan disanjung tinggi. Pada hari ini kita dapat saksikan kebenaran Firman Allah yang Mulia ini dalam gambaran (kemasyhuran namanya) yang gemilang dan amat luas tidak pernah disaksikan oleh orang-orang zaman dahulu yang telah mendengar nama beliau. Keimanan, kebenaran dan kebajikan tidak mungkin terputus. Ia akan menghulurkan dahan-dahan dan cabang-cabangnya dan menunjangkan akar umbinya jauh ke dalam. Yang terputus ialah kekufuran, kebatilan dan kejahatan biarpun bagaimana ia membesar dan kuat. Di hadapan kita terpampang contoh yang diterangkan dalam ayat ini sebagai satu contoh yang jelas dan abadi. Di manakah tokoh-tokoh Quraysh yang mengejek Nabi Muhammad s.a.w. dengan ejekan-ejekan yang hina dan menarik hati orang ramai? Ketika itu mereka menyangka bahawa mereka telah berjaya menghancurkan Nabi Muhammad s.a.w. dan menyekat jalan da'wahnya, di mana mereka sekarang? Di mana nama-nama mereka dan kesan-kesan peninggalan mereka dibandingkan dengan ni'mat-ni'mat kebajikan yang melimpah-ruah yang dikurniakan kepada Rasulullah yang dicap mereka sebagai manusia yang terputus keturunannya itu? Da'wah kepada Allah, kepada kebenaran dan kepada kebajikan tidak mungkin terputus. Dan penda'wahnya juga tidak terputus. Bagaimana ia mungkin terputus, kerana ia sentiasa mempunyai pertalian yang kukuh dengan Allah yang Maha Hidup, Maha Kekal, Azali dan Abadi. Hanya kekufuran, kebatilan dan kejahatan sahaja yang terputus bersama pejuangnya walaupun dalam setengah-setengah ketika ia kelihatan panjang umur dan akar-akarnya menunjang jauh. Amatlah benar Firman Allah yang Maha Agung dan amatlah bohong tanggapan kaum Musyrikin yang melakukan tipu daya yang jahat itu.


Rujukan:
1) Sayyid Qutb, “Tafsir Di Bawah Naungan Al-Quran (Juz 30),” Perniagaan Jahabersa, 2008.

2 comments:

  1. 1924 M - 2011 M, Malapetaka 87 Tahun Keruntuhan Khilafah

    Negara Islam adalah Daulah Khilafah yang dipimpin oleh seorang Khalifah telah runtuh pada tahun 1924.

    Lihatlah Blog Ar Rayah World News
    http://ibnuyassir.blogspot.com/

    Untuk mengetahui perkembangan terkini kebangkitan KHILAFAH.

    ReplyDelete
  2. it helps me a lot in doing my assignment.Thanks!

    ReplyDelete