Thursday, December 30, 2010

Harimau Malaya: Potensi Pemuda Terserlah

Subhanallah... Alhamdulillah... Astaghfirullahalazhim...
Syabas kepada Pasukan Bola Sepak Malaysia ataupun Harimau Malaya setelah merangkul kejuaraan Piala Suzuki AFF dengan menewaskan Indonesia dengan agregat 4-2. Sudah lama rakyat Malaysia tidak bergembira dengan kejayaan bola sepak negara dan inilah saat-saat yang cukup dinantikan.

Meskipun kebanyakan pemain rata-rata berumur 23 tahun ke bawah, kecuali 3 pemain yang berumur 25 tahun ke atas, Harimau Malaya mampu menjinakkan pasukan Indonesia yang jauh lebih berpengalaman. Tanpa pemain yang berpengalaman luas di peringkat antarabangsa, tanpa pemain import dan hanya menggunakan potensi pemuda (syabab), kejuaraan masih boleh didakap.

Kebanyakan dari mereka dibentuk potensi sebagai pemain bola sepak sejak awal lagi; dari Sekolah Sukan Bukit Jalil, seterusnya diserap ke pasukan Harimau Muda dan inilah hasilnya! Pembentukan yang cukup lama dan memerlukan kesabaran yang tinggi. Bahkan, jika hendak menakluk Asia dan Dunia, maka usaha perlu digandakan dan kesabaran perlu lebih kuat dan pembentukan generasi pelapis sejak sekolah perlu diteruskan.

Begitulah contoh yang terbaik di depan mata. Hendak mentarbiyah dan menanam fikrah yang baik kepada seluruh masyarakat perlulah mengambil masa dan tiada salahnya dan tidak perlu dimalukan jika bermula di peringkat sekolah menengah. Bahkan, jika ia bermula lebih awal dari itu, adalah lebih baik. Namun, proses akan memakan masa yang cukup lama namun hasilnya, Insya Allah cukup manis untuk dinikmati oleh kesuluruhan masyarakat.

No comments:

Post a Comment