Thursday, October 14, 2010

Ayat - Ayat Angkuh (3A)

“Janganlah kacau aku tidur… Kubur aku, kubur aku. Kubur kau, kubur kau.” sergah seorang kawan apabila saya tidak henti-henti menggeraknya bangun solat Subuh ketika zaman matrikulasi lebih kurang 10 tahun lampau.

“Sepatutnya, cakap dengan dia, ‘Kalau kau masuk neraka, aku takut, kau tarik aku sekali ke dalam neraka.’” ajar seorang kawan apabila saya bercerita tentang perihal tadi kepadanya.

“Memanglah kubur lain-lain, tapi aku takut kubur aku sebelah dengan kubur kau. Susah aku nanti.” hujah seorang ustaz yang agak menggelikan hati.

Ayat-ayat angkuh ini, sudah acap kali didengari bahkan sebenarnya apabila disemak dalam lipatan sejarah tamadun manusia, bangsa Melayu bukanlah golongan pertama yang berani mengeluarkan ayat-ayat angkuh sebegini. Ianya pernah tercatit di dalam ayat Al-Quran tentang kisah Bani Israel yang seolah-olah tidak menghiraukan ancaman Allah.

Firman Allah: “Dan mereka berkata, ‘Neraka tidak akan menyentuh kami, kecuali beberapa hari saja.’ Katakanlah, ‘Sudahkah kamu menerima janji dari Allah, sehingga Allah tidak akan mengingkari janji-Nya, ataukah kamu mengatakan tentang Allah, sesuatu yang tidak kamu mengetahui?’” (Al-Baqarah, 2: 80)

Kita sedia maklum dengan golongan Bani Israel. Meskipun banyak nikmat Allah yang dicurahkan kepada mereka dan meskipun Allah selamatkan mereka dari kedurjanaan Firaun, tetapi gagal untuk menundukkan keegoan mereka. Boleh saya katakan golongan inilah yang menjadi perintis ayat-ayat angkuh ini yang kini menjadi tradisi keegoan masyarakat Melayu. Meskipun hanya mulut yang berkata-kata, tapi saya cukup bimbang apa yang dilafazkan itu adalah laknat kepada mereka sendiri.

Pernah seorang ikhwah bertanya kepada saya, dalam keadaan kita berdakwah mendekati mad’u kita, apa jawapan yang sesuai untuk mereka yang sering melafazkan ayat-ayat angkuh ini? Jawapan saya: "Wallahua’lam, hanya pengalaman yang menjadikan kita cerdik untuk berdepan dengan golongan sebegini."

No comments:

Post a Comment