Wednesday, June 1, 2011

No Way I'm Leaving


"No way I'm leaving!" Itulah kata-kata bintang bola sepak Barcelona kelahiran Argentina, Lionel Messi selepas membantu kelabnya meraih kejuaraan Liga Juara-Juara Eropah dengan menumpaskan Manchester United 3-1. Kata-kata itu memberi gambaran bahawa dia akan setia bersama Barcelona dan tidak akan berhijrah ke mana-mana. Mungkin masih belum puas dengan kejayaan yang dicapai atau berada di kelab Barcelona adalah jaminan bahawa dia akan terus meraih kejayaan yang berterusan. Segala-galanya telah dikecapi dengan Barcelona kecuali bersama Argentina, yang masih sedang diburu olehnya. Itulah kenikmatan seorang pemain bola sepak professional; Kejuaraan, Kemahsyuran, Kekayaan dan Populariti. Dengan meraih kesemua itu, tiada apa lagi yang diingini lagi di dunia ini. Bagi Lionel Messi, pada usia semuda 23 tahun, semuanya sudah diraih kecuali kejuaraan Piala Dunia bersama Argentina yang tidak mustahil dapat dicapai.

Begitu juga seorang dai'e, bukan kemahsyuran, kekayaan ataupun populariti yang berada di dalam niat dan fikirannya. Namun nikmat tarbiyyah adalah segala-galanya. Nikmat yang mendorong seseorang itu kepada syurga Allah dan redha Allah. Apa lagi yang hendak dicari jika nikmat yang tidak terhitung nilainya dari Allah yang bakal dikecapai jika segala kerja dakwah dan tarbiyyah adalah kerana Allah. Alangkah ruginya jika seseorang yang mendapat nikmat tarbiyyah, tiba-tiba membuat "U-Turn" meninggalkannya kerana mengejar nikmat dunia.

Kata-kata salah seorang Mursyidul Am Ikhwanul Muslimin (tidak salah saya, Imam As-Syahid Hasan al-Banna) selalu bermain di dalam fikiran saya; "Apabila mendapat nikmat tarbiyyah, pegang dan jangan dilepaskan. Jika dilepaskan, nikmatnya akan diambil oleh orang lain."

Ayuh ikhwah-ikhwah, akhwat-akhwat dan sahabat-sahabat sekalian, ayuh terapkan dalam diri kita, "No Way I'm Leaving Dakwah!!"

1 comment: