Monday, October 10, 2011

Allah Di Mana-Mana

Pada suatu hari, saat di penjara Mesir, seorang pengawal penjara membawa Sheikh Mustafa Masyhur bersama seorang anggota usrahnya yang tidak hilang-hilang gementar dan kengerian melihat penyiksaan yang luar biasa di luar batas manusia. Lantas, si anak usrah itu melontarkan persoalan kepada sheikh "Ya Naqib, bagaimana nasib kita bila mereka melemparkan kita ke sarang serigala lapar atau lubang busuk tanpa kehidupan?" Sheikh Mustafa Masyhur menjawab "Mereka dapat membuang kita ke tempat manapun yang kita takuti, namun ketahuilah mereka tak akan mampu membuang kita ke tempat yang tidak ada Allah."

Nah. Demikianlah jawapan sang murrabi yang jernih fikrahnya. Syu'ur (perasaan) yang sentiasa merasai maiyyatullah. Yakni kebersamaan Allah 'azzawajalla pada setiap saat dan ketika, dalam apa jua kondisi. Apa sahaja si musuh lakukan pada jasadnya tidak ada guna. Kerana syurganya. Kebahagiaan dan hartanya yang paling bernilai berada di dalam hati. Ghayah (tujuan) nya hanyalah redha Allah. Dan hanya dengan redha ini dia akan mendapat keberuntungan yang besar. "Dan keridhaan Allah lebih besar, itu adalah keberuntungan yang besar." (At-Taubah, 9: 72 )

Namun demikian perasaan maiyyatullah ini tidaklah hadir secara spontan. Ianya hanya wujud pada mereka yang beriman kepada Allah. Hasil dari ma'rifatullah (mengenal Allah). Ya. Mana mungkin bagi seseorang itu merasai kehadiran sesuatu tanpa mengenalnya terlebih dahulu. Teringat kata-kata seorang ulamak, "Awwaluddin Ma'rifatullah." Awal agama itu adalah mengenal Allah.

Wallahua'lam..


Sumber: Fiqh Dakwah, Sheikh Mustafa Masyhur (Kata pengantar oleh K.H. Rahmat Abdullah)

No comments:

Post a Comment