Wednesday, October 16, 2013

Ibrah Ibadah Korban - Hikmatus Syuyukh wa Hammasatus Syabab

Firman Allah: “Maka ketika anak itu sampai (pada umur) sanggup berusaha bersamanya, (Ibrahim) berkata, ‘Wahai anakku! Sesungguhnya aku bermimpi bahawa aku menyembelihmu. Maka, fikirkanlah bagaimana pendapatmu.’ Dia (Ismail) menjawab, ‘Wahai ayahku! Lakukanlah apa yang diperintahkan (Allah) kepadamu, Insya Allah engkau akan mendapatiku termasuk orang yang sabar.’ Maka ketika keduanya telah berserah diri dan dia (Ibrahim) membaringkan anaknya atas pelipisnya (untuk melaksanakan perintah Allah). Lalu Kami panggil dia, ‘Wahai Ibrahim! Sungguh, engkau telah membenarkan mimpi itu.’ Sungguh, demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik. Sesungguhnya ini benar-benar satu ujian yang nyata. Dan Kami tebus anak itu dengan seekor sembelihan yang besar. Dan Kami abadikan untuk Ibrahim (pujian) di kalangan orang-orang yang datang kemudian." (As-Saffat, 37: 102 – 108)

Berdasarkan firman Allah di atas, antara perkara yang menarik untuk diperbahaskan ialah hikmatus syuyukh (hikmah para syeikh) dan hammasatus syabab (semangat para pemuda). Perkara ini bukan saja terhad kepada ibadah korban saja tetapi juga di dalam dakwah.

Betapa hikmahnya Nabi Ibrahim menuturkan kata-kata kepada anaknya, Nabi Ismail untuk mentaati arahan Allah untuk mengorbankannya. Dapat dilihat juga ketaatan seorang anak yang ditunjukkan oleh Nabi Ismail dalam menerima arahan dari ayahnya meskipun dari segi manusiawinya agak tidak masuk akal.

Ketaatan Nabi Ismail terhadap arahan ayahnya, Nabi Ibrahim semestinya disebabkan qudwah Nabi Ibrahim itu sendiri. Jika ayahnya seorang yang hebat dan taat, peribadi itu jugalah yang diikuti oleh anaknya. Kethiqohan inilah yang dituntut dalam dakwah, iaitu menunjukkan qudwah yang terbaik dan bukan hanya tahu memberikan arahan semata-mata.

Maka, dalam dakwah, seorang syuyukh perlu menunjukkan qudwah yang terbaik dan para syabab perlu menjadikan ia sebagai contoh terbaik untuk diikuti di samping semangat dakwah yang luar biasa. Kedua-dua unsur dakwah ini perlu wujud seiringan. Tidak boleh di dalam dakwah ini, hanya para syuyukh saja yang berusaha tanpa kehadiran semangat para syabab. Tidak bagus juga semangat syabab yang melonjak-lonjak hadir tanpa kehadiran hikmah dan nasihat para syuyukh.

Maka, ibadah korban ini sepatutnya memberikan ibrah yang terbaik buat para dai'e. Memahami dan menghayati serta perlu menjadikannya realiti di dalam dakwah.

Wallahua'lam.

1 comment:

  1. salam
    ibadah qurban kat sini bebeza harganya
    kalu joint dgn student sar 280
    klau mutawwif atau tabung haji 350-450 sar
    lagi elok buat sendiri diy
    camana nak buat sendiri diy
    pergi pasar kambing kat zara kuldaik
    pilih kambing /lembu atau unta
    tukang sembelih dan lapah daging kat sini ramai sangat
    satu orang boleh sembelih ,lapah siap 3 ekor kambing masa kurang 2 jam
    respect wa

    ReplyDelete