Sunday, December 2, 2012

Hasil Yang Ranum

Firman Allah: "Dan bersabarlah (Muhammad) menunggu ketetapan Tuhanmu, kerana sesungguhnya engkau berada dalam pengawasan Kami, dan bertasbihlah  dengan memuji Tuhanmu ketika engkau bangun." (At-Tur, 52: 48)

Dalam firman Allah di atas, Allah menyarankan agar kita istiqamah bersabar menunggu ketetapan Allah. Hasil yang kita impikan dalam dakwah sememangnya tidak akan tiba serta merta dan pantas, dan dari situlah kita harus belajar untuk terus bersabar dan tidak gopoh dalam menuai hasilnya. Kegopohan dalam dakwah seringkali menyebabkan seorang dai'e hilang fokus mengenai keutamaan dakwah. Mereka yang gopoh pastinya tidak sabar-sabar melihat hasil padahal dakwah dan tarbiyah yang dijalankan masih belum cukup masak dan ranum. Tarbiyah yang dilaksanakan oleh Rasulullah adalah bukti bagaimana hasil yang diperolehi untuk Islam menjadi Ustaziatul Alam memakan masa hingga beratus tahun.

Ikhwah dan Akhwat,
Teruskanlah bekerja dalam dakwah dan tarbiyah ini dan teruskanlah berdoa dan mengharap dari Allah. Usah bimbang jika hasil dakwah masih belum terbit kerana Insya Allah hasil yang ditunggu masih dalam proses untuk masak dan ranum, yang pastinya akan ranum-seranumnya apabila tiba waktunya.

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment