Wednesday, December 18, 2013

Nelson Mandela - Siri 2

Nelson Mandela merupakan ikon perjuangan antarabangsa. Kehilangan beliau memberi kesan kepada dunia terutama kepada pejuang pembebasan masyarakat. Perjuangan beliau yang menentang kezaliman, penjajahan, perkauman dan penindasan di atas nama etnik, kelas dan strata pasti diingati dan dijadikan inspirasi kepada seluruh masyarakat. Penentangan beliau terhadap dasar arpatheid sehinggakan beliau dipenjara 27 tahun. Saya tidak melihat beliau dari segi aspek bangsa, agama dan warna kulit tetapi prinsip perjuangan yang dibawa.

Perjuangan Mandela selaras dengan Maqasid Islam yang memperjuangkan kesaksamaan dan keadilan sejagat. Perjuangan menentang kezaliman dan memperjuangkan hak asasi manusia adalah tanggungjawab setiap individu di atas muka bumi ini. Perjuangan beliau mengingatkan kita tentang kehebatan perjuangan tokoh-tokoh Islam seperti Umar Mukhtar, Syeikh Ahmad Yassin, Abd Aziz Rantisi dan Dr Mohammad Morsi.

Perjuangan yang telah meletus harus disambung dan diperhebatkan oleh generasi kini. Isu-isu semasa yang amat mencabar seharusnya menuntut para dai'e memperhebatkan ilmu serta melipatgandakan gerak kerja amal untuk memastikan Islam itu menaungi masyarakat dunia ini.

Wallahua'lam..

No comments:

Post a Comment