Monday, June 30, 2014

Runtuhnya Ego Kuasa Besar

Ketika berlangsungnya Piala Thomas 2014 yang lepas, rata-rata mengatakan China pasti akan merangkul kejuaraan, di mana tak nampak ada kuasa lain mampu menyekatnya, baik Malaysia atau Indonesia. Tiba-tiba, muncul Jepun yang julung-julung kali merangkul Piala Thomas dengan menumbangkan China dan Malaysia. Tembok Besar China runtuh jua akhirnya. Kehadiran Lin Dan dalam skuad China dan Lee Chong Wei dalam skuad Malaysia, tidak dapat menyekat keghairahan Jepun untuk muncul juara.

Sama kisahnya ketika berlangsungnya Piala Dunia 2014. Sebelum bermula, Sepanyol yang turun sebagai juara bertahan, diramal akan mempertahankan kejuaraan edisi yang lepas. Dengan dibarisi ramai pemain bintang, ramai yang meramalkan Sepanyol akan bersinar lagi pada edisi Piala Dunia kali ini. Akhirnya, Sepanyol dimalukan oleh Belanda dan Chile di peringkat awal lagi dan dipaksa pulang lebih awal. Sepanyol yang terkenal dengan corak permainan 'tiki-taka' yang merupakan gaya permainan yang dicirikan oleh hantaran pendek dan kepelbagaian pergerakan, akhirnya rebah dan gaya permainan yang dikagumi selama ini akhirnya memakan diri.

Begitulah dunia ini. Usah disangka pada sebuah kuasa kecil tidak mampu menakluk dunia dan usah disangka sebuah kuasa besar akan berkuasa selama-lamanya. Empayar besar yang penuh dengan keegoan, pasti tidak akan bertahan lama dan akan runtuh jua akhirnya. Maka, pada sebuah kuasa kecil dengan cita-cita yang besar dan perancangan yang rapi, pasti akan berkuasa dan membina sebuah empayar besar.

Begitu juga dengan dakwah. Bukan kuantiti yang menjadi ukuran. Meskipun sedikit jumlah kita, teruskanlah berdakwah dengan membawa cita-cita yang besar, perancangan yang rapi dan memohon pertolongan kepada Allah, nescaya kemenangan akan menjadi milik kita.

Insya Allah...

No comments:

Post a Comment