Wednesday, June 21, 2017

Program Semarak Ramadhan - 17 Jun 2017

Cerita Program Semarak Ramadhan 17 Jun 2017...

Saya sebagai Pengarah Program dan wakil IKRAM Seremban sempat turut serta menyampaikan bantuan di Taman Desa Melor, Taman Satria dan Flat PPR Taman Jasmin Senawang. Kebanyakan golongan asnaf ini ada yang mengalami penyakit kritikal, OKU dan mempunyai ramai tanggungan. Namun, ada di kalangan mereka ini yang masih bekerja mengikut kemampuan dan terus berusaha untuk menyara keluarga semampunya.

Apabila melihat keadaan dan kondisi rumah mereka, saya tidak dapat membayangkan bagaimana jika saya berada di tempat mereka. Jika di rumah kita mempunyai perhiasaan yang cantik, kepelbagaian perabot dan barangan elekrik, namun kesemua perkara tersebut tiada di rumah mereka walaupun untuk memiliki tikar getah. Apabila kami menyampaikan bantuan, ternyata senyuman yang diukir selepas bantuan disalurkan menunjukkan betapa besarnya pemberian ini walaupun ianya masih tidak seberapa untuk menyambut lebaran yang bakal tiba. Ternyata, mereka sangat mengalu-alukan keprihatinan dari orang lain. 

Ternyata, hidup kita bukanlah untuk diri sendiri sahaja, namun juga untuk orang lain. Alangkah ruginya diri ini, andai tidak dimanfaatkan kemampuan diri ini untuk kebaikan bersama dengan orang lain. Semoga ada terdetik dalam diri kita akan keprihatinan kepada orang lain yang lebih memerlukan.

Sewajarnya kita bersyukur kepada nikmat Allah yang diberikan kepada kita kerana tidak semua mampu merasainya. Saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua penyumbang dan sukarelawan yang merealisasikan misi ini. Semoga program ini dapat diteruskan lagi pada masa akan datang.


No comments:

Post a Comment