Monday, December 28, 2009

Bersama - Sama Amar Ma'ruf dan Nahi Munkar

Firman Allah: “Mengapa kamu suruh lain (mengerjakan) kebajikan, sedang kamu melupakan diri (kewajiban)mu sendiri, padahal kamu membaca al-Kitab (Taurat). Maka tidakkah kamu berfikir.” (Al-Baqarah, 2: 44)

Firman Allah: “Mengapa kamu menyuruh orang lain mengerjakan kebajikan sedang kamu melupakan diri kalian sendiri.” (Ash-Shaff, 60: 2-3)

Imam Malik meriwayatkan dari Rabi’ah katanya: “Aku pernah mendengar Sa’id bin Jubair mengatakan: “Jika seseorang tidak boleh menyuruh yang ma’ruf dan tidak boleh mencegah kemungkaran sampai pada dirinya tidak terdapat suatu (dosa/cela) apapun, maka tidak akan ada seorang pun yang mahu menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran.” Beliau terus berkata: “Benar demikian, siapakah orang yang pada dirinya tidak terdapat suatu (dosa) apa pun?”

Ibnu Katsir mengatakan: “Namun seorang ulama dengan keadaan demikian itu tercela kerana meninggalkan ketaatan dan meninggalkan kemaksiatan sedang ia mengetahui dan tindakannya menyalahi perintah dan larangan itu berdasarkan pada pengetahuannya akan hal tersebut. Sesungguhnya orang yang mengetahui tidak sama dengan orang yang tidak mengetahui. Oleh kerana itu, ada beberapa hadith yang memaparkan ancaman keras terhadap hal itu.”

Ibnu Mardawaih meriwayatkan dari Anas bin Malik: “‘Aku pernah mendengar Rasulullah bersabda: “Pada malam aku dinaikkan ke langit (mi’raj), aku melewati beberapa orang yang bibir dan lidahnya dipotong dengan gunting yang diperbuat dari api.’ Kemudian aku tanyakan: ‘Siapakah mereka itu hai Jibril?’ Jibril pun menjawab: ‘Mereka itu adalah para pemberi ceramah dari ummatmu yang menyuruh berbuat baik kepada manusia tetapi melupakan dirinya sendiri.’” (Riwayat Ibnu Majah, Ibnu Abi Hatim dan Ibnu Mardawaih)

Rasulullah bersabda lagi: “Pada hari Kiamat kelak akan didatangkan sesorang, lalu dicampakkan ke dalam Neraka. Kemudian usus-ususnya terburai dan ia berputar mengitari usus-ususnya itu, seperti keldai mengitari sekitar penggilingannya. Maka para penghuni Neraka pun berputar mengelilinginya seraya berkata: ‘Hai fulan, apa yang menimpa dirimu, bukankah dahulu engkau suka menyuruh kami berbuat kebaikan dan mencegah kami berbuat kemungkaran?’ Ia pun menjawab: ‘Dahulu aku menyuruh kalian berbuat baik, tetapi aku tidak mengerjakannya. Dan melarang kalian berbuat kemungkaran, tetapi aku sendiri mengerjakannya.’” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Seharusnya, ini menjadi muhasabah untuk saya dan semua pendakwah. Andai kita bertungkus lumus menyeru kepada ummat supaya amar ma’ruf dan nahi munkar, seharusnya tidak dilupakan kepada diri sendiri. Contoh, sekiranya kita menggalakkan mad’u supaya rajin melakukan qiamullail, seharusnya kita perlu berganda-ganda berusaha untuk melakukannya. Tetapi, janganlah kerana apabila melakukan sedikit kesilapan, terus tidak mahu berdakwah kepada manusia. Sepatutnya, apabila kita menyeru kepada manusia, di samping itu, kita menjaga diri kita sendiri. Wallahua’lam.


Rujukan:
1) Dr. Abdullah bin Muhammad bin Abdurrahman bin Ishaq Alu Syaikh, “Tafsir Ibnu Katsir (Jilid 1),” Pustaka Imam Asy-Syafi’i, 2008.

No comments:

Post a Comment