Tuesday, February 1, 2011

Checkmate!


Checkmate adalah satu situasi dalam permainan catur di mana raja atau king sebelah pihak terancam untuk dikalahkan dan tiada cara lain untuk menangani serangan tersebut. Ataupun dalam bahasa mudah, raja atau king itu menghadapi serangan terus dari pihak lawan dan dia tidak mampu mengelak dari serangan tersebut. Meskipun dalam permainan catur, kedua-dua belah pihak diberikan jumlah kekuatan yang sama, pasti di sebelah pihak akan menghadapi checkmate.

Jendela 2011 dibuka dengan pelbagai isu di seluruh dunia. Di Tunisia, runtuhnya kekuasaan diktator Ben Ali, hasil checkmate rakyat Tunisia. Mengapa ini berlaku? Rakyat hidup susah, kenaikan harga barang yang melampau dan pengangguran meningkat. Sebaliknya, pemimpin negara dan ahli keluarga hidup bermewah-mewah tanpa mempedulikan masalah rakyat. Setelah 23 tahun memerintah, percaturan si diktator tidak lagi mengena. Kini, checkmate rakyat Tunisia mengena dan diktator Ben Ali tersungkur akibat kesilapan sendiri.

Antara berita dunia yang lain ialah isu yang melanda Mesir. Jutaan rakyat Mesir berterusan berdemonstrasi hingga kini mendesak Hosni Mubarak meletak jawatan. Apa salahnya Hosni Mubarak? Sama saja kesnya dengan Ben Ali malah lebih teruk lagi. Orang Islam seluruh dunia tidak akan lupa dan tidak akan maafkannya atas bantuannya kepada Israel untuk menyerang Palestin. Setelah 30 tahun memerintah secara diktator, nasibnya kini di hujung tanduk. Tiada lagi belas kasihan dari rakyat terhadap pemimpin yang zalim. Rakyat Mesir akan terus menyerang sehinggalah checkmate dihasilkan.

Kini pemimpin di seluruh dunia sudah mula sedar akan kepentingan kebajikan rakyat. Mungkin takutkan checkmate rakyat, maka mulalah pemimpin di Yaman, Jordan dan lain-lain mula membantu rakyat-rakyat yang susah. Perlu diingat, checkmate dalam permainan catur tidaklah seperti checkmate yang telah diaalami oleh diktator-diktator sebelum ini yang pastinya akan meragut kemewahan, maruah dan keangkuhan mereka.

No comments:

Post a Comment