Sunday, September 14, 2014

Dakwah



Konsep dakwah secara asas menerangkan ke arah mana kita menyeru manusia. Kita membawa manusia mengenal Allah iaitu Tuhan Yang Esa. Ramai saja yang beragama Islam tapi tak kenal siapa Allah dan tidak merasakan dekatnya Allah pada diri mereka. Justeru itu, kita melihat orang Islam sendiri tanpa segan silu melakukan maksiat, sedangkan jika kita kenal Allah maka pasti akan berhati-hati dalam setiap amal kita. Ikutlah wasilah mana yang sesuai, asalkan yang paling penting kita dapat mengenal Allah dan terus beramal.

Dakwah ini juga perlu disampaikan dengan penuh hikmah dan nasihat yang baik. Hikmah itu bermaksud kebenaran manhaj yang dibawa dan kaedah serta pendekatan yang bijaksana supaya mad'u atau orang yang didakwahi itu menerima dakwah kita dengan senang hati dan lapang dada. Target dakwah itu juga agar mad'u mempunyai sikap yang jelas iaitu menolak toghut dan beriman kepada Allah seperti yang termaktub dalam dua kalimah syahadah.

Hasilnya adalah kita hendak membawa manusia keluar dari kegelapan jahiliyah dan menuju sinar Islam yang terang benderang. Sebagai dai'e, kita harus yakin bahawa kita menyeru dan membawa manusia ke arah sebuah agama yang sangat unggul, yang menjanjikan kebahagiaan dunia dan akhirat serta memberikan penyelesaian terhadap pelbagai masalah di muka bumi ini.

Firman Allah: "Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pengajaran yang baik, dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang lebih mengetahui siapa yang sesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui siapa yang mendapat petunjuk." (An-Nahl, 16: 125)

No comments:

Post a Comment