Tuesday, August 16, 2016

Revolusi Sang Peminat Kepada Sang Juara



Ketika Joseph Isaac Schooling masih kecil, beliau sangat mengagumi Michael Phelps sebagai Jagoan Renang Dunia. Beliau menjadikan Phelps sebagai Idola di dalam sukan renang yang diceburi. Akhirnya, pada Olimpik 2016, mereka berentap dan Schooling menewaskan idolanya itu di dalam acara 100 meter Gaya Kupu - Kupu.

Phelps boleh dikatakan Lagenda Dunia di dalam Renang. Merangkul 23 Pingat Emas sepanjang penglibatan dalam Sukan Olimpik merupakan pencapaian terunggul yang sukar untuk diatasi. Namun, kejayaan Schooling sebagai 'bintang baru' dengan menewaskan Phelps lebih istimewa, apatah lagi ini merupakan Pingat Emas Pertama Singapura dalam sejarah Sukan Olimpik. Mungkin ramai yang tak terfikir pun kemampuan Singapura dalam acara Renang ini di peringkat dunia.

Begitulah dalam kehidupan kita, ramai rakyat menjadikan pemimpin sebagai idola, anak menjadikan ibu bapa sebagai idola dan mutarobbi menjadikan murobbi sebagai idola. Mempunyai idola bukan sekadar meminatinya, tetapi berusaha mendekati dan mengatasi kebaikan dan kehebatan yang ada pada idolanya. Itulah yang ditunjukkan oleh para Sahabat dalam menjadikan Rasulullah s.a.w. sebagai idola mereka. Menjadikan Rasulullah s.a.w. sebagai idola mengikatkan umatnya di dalam sunnah baginda yang mendekatkan kecintaan terhadap Rasulullah. Melaksanakan sunnah Baginda adalah satu satu cara menunjukkan kecintaan kita kepada Baginda Rasulullah s.a.w. dan bukannya melafazkan cinta semata-mata.

Maka, siapa pun idola kita, dekatilah dan capailah kehebatannya. Jadilah seperti Schooling dalam menjejaki idolanya. Apa pun, Jejak Idola oleh Schooling sangat bermakna pada diri beliau. Beliau bukan saja mengagumi, tetapi mendekati dan mengatasi Idolanya itu. Inilah dikatakan 'Revolusi Sang Peminat Kepada Sang Juara.'

No comments:

Post a Comment