Friday, September 4, 2015

Keliru

Rakyat semakin keliru dengan apa yang terjadi sekarang ini. Benar atau salah, bukanlah isunya. Tetapi, kekeliruan itu menyebabkan rakyat seolah-olah tidak tahu ianya benar ataupun salah.

Skandal 1MDB yang dikatakan Father of the Scandal, mendapat tumpuan ramai di kala rakyat diliputi kesusahan, pengangguran, pemberhentian kerja dan penangan GST. Keliru sebab ianya dikatakan penyelewengan dan skandal politik, dan juga keliru sebab ianya dikatakan sebagai derma! Ramai yang mengutuk skandal ini, tetapi ramai juga bermati-matian mempertahankan.

Golongan agamawan di dalam organisasi Islam yang sepatutnya menjadi qudwah kepada masyarakat, bertindak sebaliknya. Perbuatan mencerca, memaki hamun dan melabel sesama mereka seolah-olah dihalalkan. Ada yang mengkritik perbuatan itu, tetapi ada juga yang menyokong, bahkan turut sama mengeruhkan keadaan. Di mana akhlaknya? Adakah ada pengecualian bagi golongan tertentu? Semakin keliru, kerana ianya melibatkan golongan agamawan.

Tidak cukup dengan itu, timbul pula isu Bai'ah Talak Tiga yang dilaksanakan oleh sebahagian wakil rakyat Parti Islam. Isu yang di dalam kelambu dibongkarkan dan menjadi perbualan umum. Keliru sebab ianya dilakukan oleh sebuah Parti Islam. Kalau parti Islam, begini sumpah dan bai'ahnya, bagaimana pula sumpah wakil rakyat parti sekular. Ada yang mengkritik perbuatan ini kerana merosakkan institusi keluarga, tetapi ada juga yang bermati-matian mempertahankan.

Rakyat semakin keliru, dan berterusan keliru. Saya tidak bimbang kepada golongan yang melakukannya. Tetapi, saya bimbang kekeliruan muncul di tengah-tengah masyarakat dan menjadikan itu hujah untuk bersama-sama mengelirukan orang lain. Kesian kepada mereka yang berterusan taksub pada pemimpin tertentu hingga sukar untuk diperbetulkan hujahnya. Lebih kesian kepada yang menjadikan pemimpin ini sebagai idola mereka.

Maka, rakyat akan terus dibelenggu dengan kekeliruan.....

No comments:

Post a Comment