Sunday, September 27, 2015

Pengorbanan

Kita selalu mengimbau kenangan semasa kecil dan remaja, tentang bagaimana pengorbanan ibu bapa dalam membesarkan kita. Duit belanja sekolah, keperluan harian, bercuti dan sebagainya yang semata-mata mahu melihat kita membesar dan gembira. Ketika itu, tiada pun dalam fikiran - Ibu dan abah ini ada duit ke? Mahal ke tidak barang ni? Ada keperluan ke beli barang ni? Begitu juga lah, apabila semakin meningkat usia dan tibanya pula masa kita melayan karenah anak-anak. Apa yang ibu bapa kita rasai dahulu, itu juga lah dirasai oleh kita sekarang.

Sebuah pengorbanan ini tidak akan wujud jika tidak merasai kesusahan dan keperitannya. Kesusahan yang dirasai oleh ibu bapa dalam membesarkan kita, itulah pengorbanan yang mereka berikan kepada kita. Pengorbanan yang tidak dapat diganti oleh seorang anak hatta dengan apa saja balasannya. 

Setiap kali Hari Raya Aidil Adha ataupun Hari Raya Korban, kita selalu bercakap berkaitan pengorbanan. Maka, tiada maknanya, jika kita sendiri tidak memahami istilah pengorbanan itu atau tidak langsung melakukan pengorbanan hatta sedikit. Seperti yang ditunjukkan oleh Nabi Ibrahim yang berkorban terhadap anak dan isterinya yang tercinta atas perintah Allah, dan itulah sebesar-besar pengorbanan manusia. 

Justeru itu, pengorbanan adalah pada orang atau sesuatu yang kita cintai. Jika cinta kita pada keluarga kita, apakah pengorbanan yang dilakukan pada mereka? Jika cinta pada agama kita, apakah pengorbanan dalam mengangkat darjat agama kita? Manusia sanggup berkorban demi kerjaya, pangkat dan kemahsyuran, yang akhirnya akan mendapat balasan apa yang dikorbankan. Maka, apakah manusia tidak memburu pengorbanan untuk agama ini? Dan, apakah pengorbanan kita lakukan untuk agama selama ini?

Firman Allah: "Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang di jalan sehingga mereka membunuh atau terbunuh, (sebagai) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al-Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya selain Allah? Maka, bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang agung." (At-Taubah, 9: 111)

Pengorbanan oleh ibu bapa adalah semata-mata kerana cintakan anaknya dan untuk mengejar kebahagiaan anaknya. Seperti mana yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad s.a.w. dan Nabi Ibrahim a.s., di mana, pengorbanan yang mereka lakukan adalah kerana cinta pada ummat dan agama-Nya. Justeru itu, di manakah tahap pengorbanan kita? Adakah sekadar mendengar alunan cerita dan sirah yang saban tahun diulang? Atau ianya titik tolak meredam erti pengorbanan tersebut dan mengaplikasikannya dalam kehidupan kita. Syurga itu mahal harganya. Hanya pengorbanan yang ikhlas dan mahal harganya yang membawa ke syurga itu.

Wallahua'lam...

No comments:

Post a Comment