Tuesday, May 3, 2011

Iraq dan Libya

Konflik di Libya semakin parah. Pada mulanya, pemberontakan rakyat terhadap pemimpin utama Libya iaitu Muammar Gaddafi. Kini, sudah melibatkan kuasa luar yang pasti mempunyai agenda tertentu untuk campur tangan. Berita terbaru, hasil serangan NATO mengakibatkan kematian anak bongsu dan cucu Muammar Gaddafi. Lantas berita ini, menggembirakan sesetengah rakyat yang menentang pimpinan Muammar Gaddafi. Seolah-olah kehadiran NATO dan kuasa luar memberikan rahmat kepada penentang Muammar Gaddafi dan kejayaan NATO adalah kejayaan mereka. Apa akan jadi jika NATO berjaya menghancurkan kekuasaan Muammar? Adakah rakyat bersorak gembira atau sebaliknya?

Teringat ketika era kejatuhan Saddam Hussein di tangan US. Dia, anak-anaknya, orang kanannya dan segala kekuasaanya mati dan hancur musnah angkara US. Ketika kejatuhannya, begitu ramai rakyat Iraq yang bersorak gembira khususnya mereka yang berdendam dengan pimpinan diktator itu. Bagi mereka, kematian Saddam merupakan satu rahmat dan Iraq akan kembali aman. Benarkah? Bagaimana keadaan Iraq sekarang? Sebenarnya yang betul-betul gembira dan berjaya adalah US bukan rakyat Iraq. Hingga sekarang, Iraq masih huru-hara bahkan keadaannya lebih teruk berbanding ketika pemerintahan Saddam Hussein. Mungkin dahulu, kebencian sebahagian rakyat Iraq menyebabkan mereka tidak berfikir panjang hingga rela kuasa luar buat kacau di negara mereka sendiri asalkan Saddam hancur. Kini, majoriti mereka menyesal atas tindakan mereka.

Bagi saya, konflik di Iraq tiada bezanya dengan Libya. Sepatutnya, bila melihat hasil di Iraq, patutnya orang Islam lebih cerdik dan mengambil pengajaran supaya tidak berulang di Libya dan di negara lain. Kita harus tahu, siapa sebenar musuh kita sama ada orang Islam sendiri ataupun Taghut di luar sana. Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment