Sunday, September 6, 2015

R&D

"Melihat isu-isu umat Islam sekarang dan pelbagai kekeliruan, kita perlu sentiasa membuat research dan mewujudkan Team R&D untuk mempertahankan dan menyerang balik dakwaan dan fitnah terhadap Islam. Sesiapa yang berminat untuk masuk dalam team ni, boleh jumpa dengan saya."

Lebih kurang begitulah tawaran yang disampaikan oleh penceramah slot Sains & Al-Quran di Desasiswa Lembaran, USM pada Jun 2003. Entah mengapa, tiba-tiba rasa teruja dan terus jumpa penceramah tu dan menyatakan minat. Dan itulah saat dan ketikanya saya 'ditangkap' dan dibawa ke dalam dunia Tarbiyah.

Antara isu yang sering diutarakan ialah peristiwa WTC 2001 dan fahaman Sister In Islam (SIS) yang menghantui masyarakat ketika itu. Merujuk artikel saya sebelum ini, http://imam-abuhanifah.blogspot.my/2015/02/ke-arah-masyarakat-berilmu.html, kita sebagai dai'e perlu banyak membaca dan membuat research sedikit sebanyak bagi menjawab dakwaan dan fitnah yang dilemparkan kepada Islam.


Apakah Itu R&D?

R&D bermaksud Research and Development atau Penyelidikan dan Pembangunan. Secara umum, boleh difahami, penyelidikan dilaksanakan berdasarkan sesuatu perkara baru, produk atau masalah, dan dibangunkan hasil penyelidikan itu.

Dalam dunia pendidikan, R&D ini sangat penting dalam mengembangkan kajian dalam pendidikan. Begitu juga dalam bidang perubatan, kejuruteraan dan ketenteraan. Itu sebabnya, kebanyakan firma atau syarikat yang besar dalam bidang teknologi dan kejuruteraan, diwujudkan Bahagian R&D untuk memastikan wujudnya produk baru atau inovasi untuk terus berdaya saing.


R&D Dalam Dakwah

Pelbagai kekeliruan dan perkara baru yang timbul kepada masyarakat pada ketika ini, dan yang paling menyedihkan, dakwah ini bersifat statik dalam menghadapinya. Dunia semakin kompleks dan begitu juga permasalahan yang timbul. Justeru itu, kepelbagaian bahan dan kaedah amat diperlukan dalam menghadapi keadaan ini.

Sadangkan wahyu yang diturunkan kepada manusia tidak hanya merangkumi pada satu penafsiran saja. Kepelbagaian penafsiran inilah yang mencantikkan dunia dakwah dan menjadi modal kepada para pendakwah.

Memetik kata-kata Allayarham Ahmad Deedat, "Jika benar Malaysia sebuah negara Islam, pastinya warga bukan Islamnya sudah memeluk  Islam pasca sekian lama telah merdeka."

Isu seperti ISIS, Agama-Bangsa, Tahalluf Siyasi, Ketuanan Bangsa, Kepimpinan Ulama dan lain-lain adalah antara isu yang dipermainkan dan berlegar-legar di kalangan masyarakat, dan masyarakat terus keliru. 

Justeru itu, para dai'e perlu menghidupkan budaya mengkaji, membaca, memerah fikiran untuk menjawab sesuatu hujah dan persoalan yang dilemparkan. Jika fitnah dilemparkan dengan hujah, maka ianya perlu dibalas dengan hujah. Jika fitnah dilemparkan dengan dialog atau wacana, wasilah ini juga perlu diwujudkan untuk membalasnya. Dan, jika dilemparkan fitnah melalui media atau artikel, kita harus menguasai media dan dunia penulisan untuk membalasnya. Dakwah ini perlu bergerak dan dinamik supaya kekal relevan. Jika dakwah itu hanya statik tanpa sebarang hujah, dakwah ini akan hilang aura dan seninya.

Jika kemajuan teknologi adalah dengan kemajuan R&D nya, maka, dakwah juga perlu dimajukan dengan adanya R&D. Di saat taghut mengancam dunia dengan dakyah yang pelbagai, para dai'e Islam juga harus mempertahankan Islam dan memburu mad'u dengan kaedah dakwah yang pelbagai. 

Wahai para dai'e, luaskanlah kaedah dakwahmu, dan bukan hanya selesa dengan kerja-kerja rutin dakwah. Teruskanlah mengkaji, memerah fikiran dan membangunkan idea-idea baru demi keberlangsungan dakwah.

2 comments: